avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AAATTT
CONTRIBUTOR **

Hvordan bokføre betaling av arbeidsgiveravgift?

av AAATTT

Jeg bokførte lønn til en ansatt. Det blir da automatisk bokført hva arbeidsgiveravgiften blir på konto 5400 arbeidsgiveravgift. Arbeidsgiveravgiften der står i debet.

Når jeg  bokførte at jeg hadde betalt arbeidsgiveravgiften, så førte jeg den i kredit fra bankkonto og debet på  5400 arbeidsgiveravgift. Skal ikke dette komme i kredit der så det viser at arbeidsgiveravgiften er betalt? Har jeg bokført det på feil konto? Hvordan retter jeg det opp? 

11 SVAR 11

av Jørn Karlsen

Hei

Når du kjører lønn så fpr du arbeidsgiver avgift til debet på konto 5400, og dette er kostanden.

Samtidig blir arbeidsgveravgift bokført til kredit på konto 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift.

Som en gjeld til staten.

Så når du betaler arbeidsgiveravgift skal du føre betalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift.

Da går konto 2770 i null og du har da ført betalingen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

MalinBSB
CONTRIBUTOR **

av MalinBSB

Hei Jørn,

I forbindelse med oppstart av min bedrift betalte jeg et honorar på 5500,- tidligere i år. Jeg meldte fra til staten via skjema i altinn, og har betalt arbeidsgiveravgift  (215kr) for "lønna". Utbetalingen var altså til en ikke næringsdrivende som ikke var ansatt.

Siden denne kostnaden ikke ble bokført som lønn i visma, så ble ikke arbeidsgiveravgiften ført på konto 5400 eller på konto 2770 skyldig arbeidsgiveravgift.

Hvordan skal jeg bokføre arbeidsgiveravgiften slik at det blir riktig i regnskapet?

Mvh,
Malin B.

av Jørn Karlsen

Hei

Vet ikke hvilket system du bruker, men legger ved et bilde av hvordan lønn bokføres, hvis du kjører lønn (honorar) i Visma eAccounting lønns modul.

I mitt eksempel har jeg Arbeidsgiveravgift på 14,1% 

Jeg vil anbefale deg å føre/kjøre lønn og honorarer fra lønnssystemet, da u får lønnen/honoraret ferdig bokført, og sender automatisk A-melding til Altinn.

Se vedlegg, hvor Arbeidsgiveravgiften (AGA) er ført

Når du så betaler AGA så blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiver avgift

Etter betalingen, så vil konto 2770 gå i null.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

MalinBSB
CONTRIBUTOR **

av MalinBSB

Hei igjen,

Jeg bruker Visma eAccounting.

Så hvordan skal jeg bokføre 215,- arbeidsgiveravgiften manuelt for at den skal bli riktig?

Jeg bruker lønnssystemet nå. Men dette var FØR jeg hadde ansatte. Slik at jeg kjører lønn og automatiske posteringer som vanlig. MEN jeg er nødt til å rette opp i denne 215,- kroners ubalansen.

215 kr i skyldig arbeidsgiveravgift ble aldri postert, men betalingen er postert. Skjønner du ?

Mvh,

Malin

av Jørn Karlsen

Hei

For å kunne gi deg et riktig svar, så må jeg vite hvilken konto du har ubalanse, og om det er for høy eller for lite beløp på kontoen.

Er det konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift, eller 5400 Arbeidsgiveravgift

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

MalinBSB
CONTRIBUTOR **

av MalinBSB

Hei igjen,

Det er akkurat det... Hvor ser jeg at det er ubalanse? Jeg bare vet at 5500,- ble ikke bokført som vanlig gjennom lønn. Da regner jeg med at en del automatiske poster her ikke skjedde.

Slik ble de 215 kr (arbeidsgiveravgift tilhørende honorar) postert:

- 1920 kredit 215,-

- 2770 debet 215,-

Ved betaling:

-1920 kredit 215,-
- 5400 debet 215,-

Jeg er selv veldig forvirret, så beklager om jeg ikke får frem budskapet her.

Mvh,
Malin B.

av Jørn Karlsen

Hei

Skjønner ikke helt føringene dine.

Slik ble de 215 kr (arbeidsgiveravgift tilhørende honorar) postert:

- 1920 kredit 215,-

- 2770 debet 215,-

Når du utbetaler lønn bokføres lønnen slik:

Debet 5000 Lønn til Ansatte 10.000,00
Kredit 2930 Skyldig lønn 8 000,-
Kredit 2600 Forskuddstrekk 2 000,00
Debet 5400 Arbeidsgiveravgift 1 410,00
Kredit 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift 1 410,00

Når det så gjelder kontoer for Arbeidsgiveravgift, så skal det være slik etter at du har betalt arbeidsgiveravgift:

Konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift, skal saldoen gå i null.

Konto 5400 Arbeidsgiveravgift, skal ha den totale kostnaden for arbeidsgiveravgift i løpet av året.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Så når du betaler Arbeidsgiveravgift fører du betalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd Kr. 1 410,00

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift 1 410,00

Jeg vil anta at bilagene dine er ført feil.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Henger meg på og spør. Har hatt bokettersyn og har fått økning i arbeidsgiveravgift for 2017 og 2018 med noen kroner. Hvordan fører jeg dette og hvilke konto skal brukes. Skal alt føres på dette året eller hvordan skal det bokføres. 

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis dette gjelder Arbeidsgiver avgift for tidligere år, så føres det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 5400 Arbeidsgiveravgift

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

OK, men den arbeidsgiveravgiften skulle vært betalt i 2018, betaler jeg nå i år så påvirker det årets resultat, men det må vel være slik. Kan vel ikke gå tilbake å poste den på rett år. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja, men regnskapsåret 2018 er avsluttet. Derfor må du føre kostnaden nå i 2019.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen