avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AAATTT
CONTRIBUTOR **

Hvordan bokføre innbetaling av faktura som var bare moms?

av AAATTT

Har en faktura som jeg har sendt til en kunde. På den fakturaen har jeg etterfakturert moms etter at jeg ble momsregistrert. Hvordan skal jeg føre denne innbetalingen som er bare moms? På fakturaen er det registrert moms 0%. Hvis jeg velger handling og registrere betaling, så vil det vel bli helt feil? Systemet vil vel registrere dette som en salgsinntekt og ikke som inngående moms da?

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Du skriver at du har etterfakturert mvs, da spørs det hvordan dette er gjort.

Jeg ville laget en ny faktura til kunden, hvor jeg setter inn produktet i minus og pris, og legge inn produktet som er mva pliktig. Differansen blir da kun mva.

Så når du mottar betalingen fører du dette som en vanlig innbetaling på kundefaktura.

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer,

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Kunden har allerede betalt fakturaen. Hvordan kan jeg gjøre det da?

av Jørn Karlsen

hei

Hvis du etterfakturerer kunden for mva, så vil det stå en fordring på kunden (mva beløpet)

Da fører du slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer.

Eller har du fakturert kunden for mva på en annen måte?

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Jeg sendte kunden en vanlig faktura  for det beløpet jeg skulle etterfakturere for mva. På fakturaen har jeg oppført at mva er 0%. Kanskje derfor alt blir feil for det skulle stått 100%. Når jeg nå skal registrere innbetalingen for kunden for beløpet som er bare moms, så  vil sikkert systemet registrere dette som en salgsinntekt uten moms, og det  blir jo feil. Hvordan gjør jeg det da?

av Jørn Karlsen

Hei

Usikker på hvordan dette er gjort.

Du sier du etterfakturerte MVA, men satte 0 i mva. Da må jeg spørre hvordan denne fakturaen ser ut, og bokføringen av den.

Beløpet skal stå skyldig på kunden, slik at du fører betaling inn på 1920 mot konto 1500.

Så for å kunne gi deg korrekt svar så må jeg se kopi av fakturaene og bokføring av disse.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen