Mine områder
Hjelp
Holmcamp
CONTRIBUTOR *

Hvordan bokføre privat lån til enkeltpersonforetak

av Holmcamp

Hei. 

Jeg har et enkeltpersonforetak, og har tatt opp et privat lån som skal betales av foretaket. Lånet ble utbetalt fra min bank til mottakers bank. 

Hvordan fører jeg dette i eAccounting?

Mvh Bjørg Heidi

19 SVAR 19
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden dette er et privat lån, så vil rente utgifter til fradrag komme på din personlige konto automatisk.

Så jeg ville ført det slik

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2255 Gjeld til eier.

Når du betaler avdrag, så fører du det slik, inkl. renter og gebyr.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2255 Gjeld til eier

Slik at du ikke får dobbelt rentefradrag. Og som enkelt personforetak, lignes du som privatperson.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Holmcamp
CONTRIBUTOR *

av Holmcamp

Takk for svar.

Men hvis jeg da registrerer lånet på debet 1920 Bankinnskudd ser det ut som at jeg har mer penger på denne kontoen enn det som er realitet. Pengene har aldri vært innom denne kontoen. 

mvh 

Bjørg Heidi

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hei

Da må du forklare nærmere

Du har tatt opp et privat lån, som selskapet skal betale.

Da må du føre dette til kredit på konto 2255 Gjeld til eier.

Så sier du beløpet er betalt direkte fra banken til mottaker, er det noe du har kjøpt for disse pengene som skal bli selskapets eiendel?

I så fall blir det debet på eiendelskonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Holmcamp
CONTRIBUTOR *

av Holmcamp

Jeg har kjøpt en campingplass som drives av mitt enkeltpersonforetak. Da jeg ikke hadde egenkapital i bedriften tok jeg opp lånet privat. Lånet ble betalt ut direkte til selger, og lånet skal betales av foretaket. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da fører du lånet i ENK slik:

Debet 1160 Boliger inkl. tomter

Kredit 2255 Gjeld til eiere

I firmaet fører du kun avdrag, renteutgiftene får du privat og kommer automatisk inn på din skattemelding.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Hei. Mulig jeg misforstår. Men skal aldri renter på lån i ENK føres på kontor 8150? Lån eller kassekreditt som enkeltpersonforetak tar opp, må vel alltid stå på eierens personnummer (ENK er ikke eget skattesubjekt). Og du skal ikke få lån på org.nr til ENK. Og hvis renter føres på 8150. På hvilken måte kan det da bli dobbelt rentefradrag? (Er sikkert litt treg i oppfattelsen i dag)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Står lånet på firmaet/org.nr skal det føres i regnskapet.

Står lånet på ditt person nr. så skal det ikke føres i regnskapet, da dette kommer automatisk inn i din skattemelding.

Så bør du ved innsending av skattemelding sjekke ut at rentefradragene stemmer mot oppgaver fra banken.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Så dette gjelder også renter på f.eks kassekreditt som ENK bruker? For alt av lån/kreditter skal stå på p.nr til eier. I og med at det er ikke tillatt å registrere lån på org.nr til ENK.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer.

Som eier av Enk. så blir overskuddet lagt til din inntekt, og du får som privat person fradrag for alle renter. Men det som er viktig er at det ikke blir ført dobbelt. Både i selskapet og i Skattemeldingen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Særdeles treg i oppfattelsen i dag, jeg. Og syns det skattemeldingen er blitt mere uoversiktelig nå. Og kanskje tenker jeg for vanskelig. Men hvordan/hvorhen kan det bli dobbelt fradrag for rentene? Hvis renter er ført på 8150, så blir ikke rentekost. en del av næringsinntekten uansett. Er det da i beregning av personinntekten av det kan bli dobbelt? For der skal vel renter av foretaksgjeld være med?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ingen Problem.

Hvis renteutgiftene er med i resultatet i ENK, og de kommer automatisk i skattemeldingen så blir det dobbelt, men det ser du når du skal ta årsavsluttningen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hiver meg på denne siden jeg har bokført litt feil. 

Har enkeltmannsforetak med lån på en maskin jeg kjøpte i år.

Bokført slik i år: 

Konto Mva-kode Debet Kredit

1920 - Driftskonto  4 857,00
2241 - Pantelån SB1,  3 924,00 
8150 - Rentekostnader kredittinstitusjoner 833,00 
7770 - Bank og kortgebyrer 100,00

Her må jeg vel opprette korrigeringsbilag for å fjerne 8150 siden dette er enkeltmannsforetak? 

hvordan gjøres det?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Er lånet på deg privat, så skal ikke dette føres i ditt enk. Så da reverseres/annulleres disse posteringene.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Lånet er på enkeltpersonforetaket.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis lånet står på ditt organisasjon nr. så skal lån, avdrag og renter føres på ditt ENK.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tassesprett
CONTRIBUTOR **

av tassesprett

Hei. 

Litt vanskelig tema som virker litt uoversiktelig.

Trodde det var vanskelig å få lån på org.nr til ENK.

F.eks kassekreditt til ENK må stå på eiers personnummer. Er vel fordi eier er juridisk ansvarlig. Og de rentene skal vel føres i regnskapet til ENK? 

Eller tar jeg feil?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja som regel står lån  ENK på privat person og derfor skal du ikke føre det i ditt ENK.

Som eier av ENK, blir du beskattet som privatperson og alle renter og gjeld kommer automatisk på din skattemelding.

Fører du dette i ditt EN, blir tallene dobbelt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok, da forstår jeg. 

Kan jeg føre opp renter og avdrag på en annen Debet-konto, og fortsatt føre kredit på driftskontoen på de mnd avdragene? Hvis ikke så vil saldoen på driftskontoen bli feil, da alle penger som går inn/ut ifm ENK går via en egen bankkonto(driftskonto).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan føre det på denne måten

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak.

konto 2060 Privatuttak skal overføres til konto 2050 Annen egenkapital ved årsoppgjøret. Dette vil ikke påvirke resultatet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen