avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

TrineB
CONTRIBUTOR **

Hvordan føre en kostnad for en returnert vare kjøpt i desember 2020, kostnad i retur i januar 2021?

av TrineB

Spørsmålet gjelder en kostnad for kjøp av datakabel (kto 6560) kjøpt i desember 2020. Varen ble returnert og beløpet kom inn på samme konto i januar 2021? Alt dette skjedde før vi fikk bankintegrasjon. 

Hilsen Trine

9 SVAR 9
TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

....og da ble det riktig 🙂 Lykke.

Hilsen Trine

av Jørn Karlsen

Hei

Så bra 🙂

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Innbetalingen føres da slik i 2021

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1749 Andre forskuddbetalte kostnader

Så fører du et manuelt bilag i 2020 slik:

Debet 1749 Andre forskuddbetalte kostnader

Kredit 6560 Rekvisita

Da har du ført en avsetning mellom 2021 og 2020, slik at inntekten kommer i riktig år.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Hei igjen.

Jeg har ført kostnaden for returnert vare slik du beskrev:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1749 Andre forskuddsbetalte kostnader

Så fører du et manuelt bilag i 2020 slik:

Debet 1749 Andre forskuddsbetalte kostnader

Kredit 6560 Rekvisita

Ved avstemming av hovedkonto i bank og konto 1920 får jeg et avvik i utgående balanse per 31.12.2020 med et høyere beløp ført på konto 1920 enn det som er på hovedkonto.  Avviket tilsvarer beløp for returnert datakabel (kr 649,00). 

Bank utgående per 31.12.2020 viser kr 47.486,04

Kto 1920 per 31.12.2020 viser kr 48.135,04

Kto 1749 per 31.12.2020 viser kr 649,00

Eller er dette feil?

Burde jeg i tillegg føre kostnaden for varekjøpet av datakabel på ordinært vis mot konto 1920?

eks. Kasse og Bank, Ny transaksjon

1920 K kr 649

6810 D kr 649 

Hilsen Trine

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Første spørsmål er slik:

Spørsmålet gjelder en kostnad for kjøp av datakabel (kto 6560) kjøpt i desember 2020. Varen ble returnert og beløpet kom inn på samme konto i januar 2021? Alt dette skjedde før vi fikk bankintegrasjon. 

Siden beløpet kom inn på konto i 2021, men skal redusere kostnaden i 2020. så blir føringen slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1749 Andre forskuddsbetalte kostnader

Dette påvirker ikke banksaldo pr. 31.12.20.

Så fører du tilbake avsetningen din i 2020 slik:

Debet 1749 Andre forskuddsbetalte kostnader

Kredit 6560 Rekvisita

Dette påvirker heller ikke banksaldo pr. 31.12.20.

Så feilen må være et annet bilag som er ført. Så du må gå igjennom føringene på konto 1920.

Førte du utbetalingen og kostnaden når du kjøpte dette ? Det må gjøres i 2020. da pengene ha gått ut av konto, selv om de ble returnert i 2021.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Hei igjen.

Du spør: Førte du utbetalingen og kostnaden når du kjøpte dette ? Det må gjøres i 2020. da pengene ha gått ut av konto, selv om de ble returnert i 2021. 

- Nei, jeg har ikke ført utbetaling/kostnaden når den ble kjøpt (desember). Jeg fører den da K1920 / D6810 og regner med at differansen da forsvinner.

Takk igjen.

Trine

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja da skal alt bli riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TrineB
CONTRIBUTOR **

av TrineB

Tusen takk, Jørn. 

Hilsen Trine

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig. Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen