Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan føre når deler av innbetalingen er innbyttebil?

av Anonymous

Hei.

Vi selger brukte biler og i blant tar vi innbytte. Nylig solgte vi en bil hvor som kostet 169 000,-

Vedrørende betalingen så kom 100 000,- fra Santander (lån) 48 000,- betalt med kort. Begge disse beløpene kom direkte inn vår driftkonto, men de resterende 21 000,- var en innbytte bil.

Først opprettet jeg kundefaktura og førte:

169 000,- debit 1500 kundefordringer og 169 000,- kredit 3100 salgsinntekt

Når jeg skulle føre innbetalingen gjorde jeg likt som når jeg fører innbetalinger hvor kunden overfører hele beløpet til vår driftskonto. 

169 000,- debit 1920 Bankinnskudd og 169 000,- kredit 1500 kundefordringer

Nå etterpå lurer jeg på om det skal føres på en annen måte ettersom 21 000,- av betalingen er en bil vi tok i innbytte (for videresalg) og disse 21 000,- faktisk ikke er penger som var innom 1920 Bankinnskudd?

For å få de 21 000 kr ut av 1920 Bankinnskudd tenkte jeg nå å opprette leverandørfaktura på 21 000,- med samme dato som innbetalingen kom og føre:

Debit 4301 Kjøp bruktbiler 21 000,- og kredit 2400 Leverandørgjeld 21 000,- og så etterpå

Kredit 1920 Bankinnskudd 21 000,- og debit 2400 Leverandørgjeld 21 000,-

Blir dette riktig måte å gjøre det på? Hvordan skal jeg føre slike betalinger i fremtiden? 

Mvh Silje (nybegynner) 

10 SVAR 10
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ann-Sofie

Det er fordi du forsøker å lage en faktura på kr. 0,-

Da går det dessverre ikke, i dette tilfellet ville jeg ført et manuelt bilag på med samme kontoer.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

RogerMB
CONTRIBUTOR *

av RogerMB

Hei Jørn

Hvis en kjøper bil av en privatperson for videresalg så få en jo ikke en faktura men overfører beløpet mot eks. en salgskontrakt. Hvordan blir den mest riktige føringen her? Kreditnota med beløpet til privatpersonen? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du kjøper en bil for videresalg, så skal dette innkjøpet føres mot en konto i klasse 4. eks 4400 Innkjøp fritt. Kjøpekontrakten er god nok.

Evt kan du opprette en artikkel for saldo som går mot samme konto. Da lager du en kreditnota til selger av bilen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Jeg får følgende feilmelding når jeg prøver å føre på denne måten:

Fakturaens totalbeløp må være høyere enn 0.

Se vedlegg.

hilsen

Ann-Sofie

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Silje

Så bra.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Vsiam Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for veldig god forklaring!

Ble litt rot fordi jeg først fikk beskjed fra support om at en ved artikkel kontering kun kan knytte til salgskontoer. Traff så på en annen fra support som bekreftet at det var feil.

Når jeg etterpå fulgte din oppskrift ble alt riktig:) Takk, takk 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Silje

Virker på meg som du er på eiendelskontering.

Se vedlegg med nøyaktig beskrivelse.

Dette er et faglig forum, hvor du får svar på fagligespørsmål, har du system spørsmål, er det fint om du benytter deg av support.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Hei.
Takk for svar. Har sjekket at det ikke er mva på konto 4301 Kjøp bruktbiler.
Jeg forstår ikke helt dette som har med kontering å gjøre. Når jeg forsøker å opprette ny artikkelkontering kan jeg kun koble den opp mot en salgskonto 3100 osv. Det blir jo feil ettersom innbyttebilen er et kjøp og skal mot konto 4301 som du skriver. Bruker Visma eAccounting.

Er det eiendelskontering jeg skal inn på? Jeg har forsøkt å opprette ny eiendelskontering hvor jeg velger navn: innbytte biler, haker av for «skal ikke avskrives».

(Vi avskriver ikke bilene vi kjøper inn for videresalg, men tar et eventuelt tap når vi selger dem. Det er sjeldent vi opplever at verdien på bilen er mindre enn innkjøpspris. De gangene vi selger med tap, skylles det som regel alltid uforutsette ekstra kostnader på bilen i form at reparasjoner.)

Jeg får opp at jeg må velge en type avskrivning selv om jeg har haket av for «ikke avskrivning». Hva bruker jeg da?
Så kan jeg legge inn eiendelskonto og der valgte jeg 4301 (kjøp bruktbiler ingen mva)

Videre blir jeg å bedt om å velge konto for Gevinst ved avgang og Tap ved avgang
Hva skal jeg velge da?

Vi har et annet program (som ikke har noe med selve regnskapet å gjøre) hvor vi fører inn hver enkelt bil, hva den koster, samt hvilke direkte kostnader vi har på bilen og etterpå hva vi har solgt bilen for. I eAccounting fører vi bare salgsinntekter og varekostnader, men bryr oss ikke om overskudd på hver enkelt bil da vi allerede har dette i et annet system. Jeg ønsker derfor ikke å opprette en ny artikkel for hver enkelt bil, men skulle gjerne ha fått innbytte bilen med på fakturaen slik du beskriver. Dersom jeg der kunne valgt en artikkel som angir riktig mva kode og hvilken konto den skal gå mot kan jeg selv endre innbyttepris/kjøpspris manuelt på hver faktura.

Ser frem til tilbakemelding. Mvh Silje C.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Silje

Ja det kan du gjøre. Regnskapet vil bli korrekt.

I fremtiden ville jeg ha laget en artikkelkontering som er Innbytte mot konto 4301.

Og en artikkel som er innbytte.

Når du da lager en faktura til en kunde så vil den kunne se slik ut.

Bil kr. 100.000,-

Innbytte - kr. 20.000,

Sum å betale kr. 80.000,-

Inntekten blir bokført på konto konto 3100 Salgsinntekt, innbytte på konto 4301 Kjøp bruktbiler. Og da blir summen kunden skal betale bokført på 1500 Kundefordringer

Du må gå inn i kontoplanen på konto 4301 og sette inn riktig MVA kode.

Så må du lage en artikkelkontering for innbytte bil. Og lage en artikkel for innbytte.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Krlsen