Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan føre refusjon av arbeidsgiveravgift

av Anonymous

Hei,

Vi fikk refundert sykepenger fra NAV i sommer som resulterte i at vi har fått tilbakebetalt AGA for 3 termin. 

I sommer førte jeg refusjonen på egen lønnslipp og valgte kode refusjon sykepenger NAV. Selve innbetalingen førte jeg debit 1920 bank og kredit 5800 sykepenger. 

I sept fikk vi debitnota fra kommunen på for mye innbetalt AGA 3.TERMIN som jeg nå skal føre. Blir det riktig å føre bankinnskuddet slik:

1920 Bank debit kr 5581,-

5400 Arbeidsgiveravgift kredit kr 5581,- 

Er det noe mer jeg må passe på i forhold til dette med refusjon av sykepenger?

På forhånd takk.

Mvh Silje Christensen

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Silje

Når du la inn beløpet du får refundert i sykepenger på lønnsart refusjon sykepenger NAV og beløpet i minus. Så skal systemet beregne Arbeidsgiveravgift i minus. Slik at du betaler det rette beløpet.

Så du bør sjekke hvorfor du har fått tilbake penger, kan være at du har betalt for mye.

Føringen ville jeg ført på følgende måte:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift 

Har du ført riktig og betalt riktig, så skal konto 2770 gå i null ved hver terminforfall.

Konto 5400 Arbeidsgiveravgift skal ha totalbeløpet på Arbeidsgiveravgift i løpet av året.

Du kan gå til Altinn, logge deg på og velge ditt selskap.

Bestill en rapport som heter A06 avstemming, da får du en rapport A07 tilbake. Og kan avstemme lønn, Aga og skatt. mot regnskapet.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anne Valtola1
CONTRIBUTOR *

av Anne Valtola1 (Oppdatert ‎27-08-2020 15:48 av Anne Valtola1 )

Ifm refusjon arbeidsgiveravgift / Corona, det jeg gjorde for 3. termin var å føre pr. 30.06.20: 

K 5720 A. lønnstilskudd ( ev. en 54xx kto for arbg.avg.  

D 2770 Skyldig arbg.avg.

Dette for å få det riktig periodisert.

Og da pengene kom på konto i august, ble det:

D Bank

K 2770 Skyldig arbg.avg.

Kan det være riktig?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette blir riktig.

grunnen til at jeg anbefaler å opprette 5401, er fordi da blir kostnaden på AGA og refusjonen liggende ved siden av hverandre i resultatet, og enklere å se.

Men absolutt riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

Hei

Forutsatt at debitnotaen er en overføring fra kemneren blir dette korrekt.