Mine områder
Hjelp
Anders Petterøe
CONTRIBUTOR **

Hvordan føres faktura for innskuddspensjon?

av Anders Petterøe

Hei,

Jeg har en avtale med banken når det gjelder innskuddspensjon for ansatte.

Beløpene her er svært små, og det er egentlig bare en formalitet.

Men nå har jeg mottatt en faktura fra banken.

Jeg leser at dette skal føres på konto for OTP, men samtidig leser jeg at det skal føres på lønnsslipp.

Beløpet er kr 698,- på fakturaen. Men det er absolutt ikke dette beløpet som skal føres på lønnsslipp da den ansatte det gjelder faktisk bare skal ha noen få kroner på sin pensjonskonto. Resten er kostnader firmaet har ved å ha denne avtalen med banken.

Så hvordan skal egentlig dette føres? Hva skal på lønnsslipp, og hva skal føres i regnskapet, og på hvilken konto?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

OTP Obligatorisk tjenestepensjon føres på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Så skal beløpet du betaler legges inn på lønnsslippen, eks på daglig leder eller deg som kjører lønn. (ikke pr. ansatt)

På lønnsart: Tjenestepensjon firmaets andel.

Firmaet må betale arbeidsgiveravgift av dette beløpet. og da blir det beregnet å bokført ved å legge dette på lønnsart: Tjenestepensjon firmaets andel

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anders Petterøe
CONTRIBUTOR **

av Anders Petterøe

Så jeg fører hele beløpet både på konto for OTP, og på lønnsslipp for meg selv?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer kostnaden føres på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

Så legger du inn beløpet på lønnsart: Tjenestepensjon firmaets ande

Hele beløpet kan legges på din lønnsslipp, men har ingen ting med din lønn å gjøre.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Andreas!

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Anbefaler å sjekke ut og lagre kontohjelpen vår, klikk her.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning.

Søkte for deg og fant noen innlegg i faglig forum for deg som kanskje kan være til hjelp?

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager