avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

OlaS
CONTRIBUTOR **

Hvordan gjør jeg det når klubben skal betale medlemskontingent for en spiller fra "prosjektkonto"?

av OlaS

Hei, vi har fått prosjektstøtte for å gi "håndball for alle", der vi betaler treningsavgift, kontingent og evt annen støtte til spillere som av en eller annen grunn ikke har mulighet til å gjøre opp for seg. Som ny i regnskapsrollen lurer jeg på:

1. Hvordan kan jeg lage en konto (utgiftskonto?) der jeg setter pengene vi har satt av til slikt? La oss si at vi setter av 15 000 kroner i året til dette formålet - hvor budsjetterer jeg det?

2. Når vi så har sendt ut faktura på kontingent og avgift, og en spiller ikke har mulighet til å gjøre opp for seg; hvordan kan jeg ta føre regnskapet slik at vi da "tar av" kontoen nevnt i punkt 1? Jeg tenker at vi får inntektsført på rett konto for medlemskontingent eller avgift, mens kostnaden føres mot den andre kontoen. Hvordan vil det bilaget se ut? Og hvordan kan jeg "legitimere" dette (må det være et notat/brev/skriv sammen med føringen). Jeg har skjønt såpass at det blir helt feil å føre dette som "tap av kundefordring".

På forhånd takk for innspill!

Mvh Ola Sandness

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1:

Opprett ny konto 3450 Prosjektstøtte for å gi "håndball for alle", så fører du støtten på denne kontoen.

Spørsmål 2:

Det er riktig at du skal fakturere kontingent og avgift på normal måte, slik at dette kommer som en inntekt.

Hvis et medlem ikke har mulig til å betale, så kan dere ettergi denne som du sier.

Da må du ført gå inn på fakturaen og føre denne som betalt mot konto 1900 Kasse.

Så må du opprette et manuelt bilag for å korrigere dette ut av kassen.

Kredit 1900 Kasse

Debet 3280 Rabatter og andre inntektsred. utenfor avgiftsomr.

Da får regnskapet riktig inntekt, og det fremkommer også tilbakeført/ettergitt faktura.

Totalt reduserer dette inntektene, men det er korrekt.

Hvordan du skal dokumentere dette er opp til dere, men som tidligere kasserer, bel slike ting behandlet på møter i idrettslaget, og da kommentere du på det manuelle bilaget med Navn på hvem som har fått tilbakeført fakturaen med kontingent og avgift.

Slik at det på konto 3280 Rabatter og andre inntektsred. utenfor avgiftsomr. fremkommer på alle føringene hvem dette gjelder.

Når det gjelder annen støtte så vet jeg ikke hva dette er, men da kan det være at det oppstår skatteplikt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

OlaS
CONTRIBUTOR **

av OlaS

Takk for innspill. Det skal altså ikke være noen "kobling" mellom kontoen 3450 og 3280? At man kan finne tilbake til at rabattene kommer siden vi har fått inn penger i støtte?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Du ser da i regnskapet hva du har fått i støtte på konto  3450 Prosjektstøtte

Så kommer det frem på konto 3280 Rabatter og andre inntektsred. utenfor avgiftsomr (endre gjerne teksten på kontoen til eks. tilbakeført kontingent / Avgifter)

Da har du full oversikt over støtte og ettergitte kontingenter/avgifter, som er bedre enn å føre begge deler på samme konto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei Ola!

Når det gjelder punkt 1. så vil jeg opprettet et prosjekt i Visma eAccounting (vist i denne videoen og guiden)

Du kan selvsagt også opprettet en konto slik du nevner. Å opprette en konto kan du gjøre mens du jobber med regnskapet ditt i vinduet for konto eller gå til Innstilling og kontoplan

Kan delvis svare på punkt 2. Teknisk sett så vil jeg nok opprettet et eget kundekort og registrert betalingen mot dette kundekortet når medlemsavgiften skal dekkes av dette prosjektet.
Alternativt opprette en egen konto i kontoplanen og registrere betalingen manuelt via Kasse og bank eller Regnskap og Bilag.

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.

Siden ditt spørsmål ref. punkt 2. også gjelder lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.
Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning😊

Med vennlig hilsen

Silje Rong
Visma eAccounting AS

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager