for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg oppdaget ved utfylling av næringsrapport skatt at fire eiendeler (maskiner) har blitt avskrevet for mye på Konto 1230. Har funnet ut at eAccounting har «latt meg» gjøre en lineær/regnskapsmessig avskrivning, selv om organisasjonsformen er satt til enkeltpersonforetak i programmets firmainnstillinger. Jeg har nå fjernet «haken» for automatisk avskrivning, og vil regne ut manuelt hva som må avskrives, for hver eiendel ved slutten av dette året (2018), for at det skal bli 20% saldoavskrivning som er den skattemessige avskrivningen. Dette er første året med regnskap og jeg stolte blindt på at eAccounting ville håndtere dette riktig. Spørsmålet er: hvordan retter jeg opp dette for 2017, slik at avskrivningen blir 20%, slik den skal være i næringsrapport skatt? Hvordan håndterer jeg løsningen/bokføringen i forhold til at årets resultat er bokført og bokføring låst? Finnes det en løsning som kan fungere for næringsrapport skatt, siden det ikke ser ut som om den er tilpasset lineær avskrivning?
Løst! Gå til løsning.
Det samme har skjedd med meg. Jeg skulle bokføre avskrivninger for 2019, for posten 1400 Maskiner og anlegg. Da bokføringen var gjort, ser jeg at det er posten 1230 Personbiler/stasjonsvogner som har fått redusert verdien tilsvarende avskrivningsbeløpet. Det riktige er jo at 1400 skulle blitt avskrevet. Nå må jeg lage et manuelt bilag for å rette opp denne feilen. Det virker som en feil i Visma sitt system.
Hei
Årsaken til at avskrivningen blir bokført på feil konto. Er feil innstillinger på eiendelen. Det er valgt feil eiendelskontering.
Så da må du bokføre beløpet ut av konto 1230 og over til konto 1400
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei Håkon
eAccounting har kun støtte for lineær avskrivning pr i dag.
Da må du korrigere konto eiendeler og avskrivning manuelt, føre beløpet som evt er avkrevet formye slik:
Debet 1230 Biler
Kredit 6010 Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar
Så må du korrigere skjemaene for avskrivning i skattemodulen manuelt.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hva blir bokføringen i forhold til at årets resultat alt er bokført og bokføring låst?
Hei Håkon
Korrigeringen vil påvirke årets resultat, du kan bare åpne perioden igjen under innstillinger - Firmainnstillinger.
Har du behov for mer informasjon om hvordan dette gjøres i ditt system, må jeg be deg kontakte support.
Faglig forum, er et forum for spørsmål innen lover og regler innen regnskap og lønn. Men support svarer på tekniske spørsmål.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.