for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Har nylig startet et ENK og bruker Visma Smart + skattemodul. Videre har jeg opprettet en "vanlig" konto i DnB (altså IKKE en skattetrekkskonto), som jeg tenkte å sette inn skatt på. Tenker 35% skatt holde i denne omgang. Jeg har lagt inn "skattekontoen" i Visma som "Øvrig konto", og i DnB er det en vanlig bedriftskonto.
Dersom jeg skal ta ut penger til privat bruk (eksempelvis 20000), ønsker jeg at skatten holdes av på en konto i bedriften, og at resten flyttes over til min private brukskonto. Regnestykket blir da som følger:
20000 x 35/100 = 7000, som skal flyttes til min "skattekonto" i DnB
20000 - 7000 = 13000, som skal flyttes til min private brukskonto
Hvordan fører jeg dette?
I tillegg bruker jeg kroppen vanvittig mye i jobben, og trenger på grunn av dette preventiv fysioterapi en gang i måneden. Hvordan utgiftsfører jeg dette i firmaet?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Vil anbefale deg som nystartet eier av ENK, å kontakte skatteetaten og få beregnet forhåndsskatt, slik at du kan innbetale forhåndsskatt gjennom året.
Når du utbetaler penger til deg selv fra firmakonto blir føringen slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2060 Privatuttak
Når du så overfører penger til konto for å spare/avsette skatt blir føringen slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 19xx Skatt(sparekonto)
Når det gjelder utgifter til fysioterapi, så kan du ikke føre slik kostnad i regnskapet for å få skattefradrag.
Så hvis firmaet ditt betaler kostnaden må den føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2060 Privatuttak
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei og takk for rask tilbakemelding.
Hvordan fører jeg det da når jeg skal betale skatten fra "sparekontoen"? Er det riktig å sette den opp som "Øvrig konto"?
Hei
Bare hyggelig.
Ja det blir riktig å sette opp Sparekontoen (skatt) som øvrig konto eks. 1921 Sparekonto (skatt)
Når du så betaler skatt til Skattekontoret så blir føringen slik:
Kredit 1921 Sparekonto (skatt)
Debet 2540 Forhåndsskatt
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Jeg har mottatt faktura for forhåndsinbetaling av skatt, men får ikke mulighet til å bruke kode 2540 når jeg skal registrere denne. Skal jeg skrive dette på noen spesiell måte? Vil det går under "Leverandørfaktura" eller er jeg helt på tur?
Hei
Betaling av forhåndsskatt trenger du Ikke å bokføre som en leverandør faktura.
Den føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2540 Forhåndsskatt
Hvis du klikke på vis inaktiv konto så skal du få opp denne kontoen. Får du den ikke opp, så oppretter du kontoen.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Beklager at jeg kløner så mye.
Jeg finner fortsatt ikke skattekoden 2540, selv etter å ha åpnet for inaktive. Jeg får ikke opprettet ny kode, for den eksisterer allerede...
Hei
Du kan opprette denne kontoen selv som jeg skrev, hvis den ikke er i ditt system.
Det gjør du ved å gå til Innstillinger - Kontoplan.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.