avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

tomkrisolsen
CONTRIBUTOR ***

IB nyetablert firma midt i året

av tomkrisolsen

Hei! 

Jeg etablerte firma i mai 2019. 
Har gjort noen salg her og der, men det blir ikke så mange ettersom jeg gjør det som en tilleggsinntekt og har få bilag. 
Når man starter regnskapet må man ha IB. Jeg gjorde et innskudd på 11 000. Slik jeg forstår det må jeg bokføre dette Debet 1920 Bankinnskudd - Kredit 2050 annen egenkapital. 
Er dette IB? 

For jeg hadde noen transaksjoner på den samme kontoen, men når jeg etablerte, gjorde jeg om kontoen til firmakonto. Dermed føler jeg det blir feil å starte regnskapsåret fra 1.1, for det var ikke noe relevant for firmaet som skjedde da. 
Var da inngående balanse per 1.1  kr 0, eller er det datoen før etableringen som skal være IB? Eller er det det første innskuddet som automatisk blir IB og jeg behøver ikke gjøre noe mer med IB? 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Går ut fra at du har Enkelt personforetak.

Da blir det riktig å føre innbetalingen til firmaet slik du beskriver

Debet 1920 Kredit 2050. Dette blir da din IB. Og du har ingen IB pr. 01.01. det er helt riktig.

Alle regnskap skal gå fra 01.01. til 31.12. Velger du å starte regnskapet eks. 01.05, så vil du få avvikende regnskaps år. Og da problemer med å rapportere til myndighetene.

Så selv om du startet firmaet 01.05.19., så skal regnskapsåret gå fra 01.01. til 31.12.

Du trenger ikke gjøre noe mer med IB etter at du har ført inn de 11.000,- kr.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tomkrisolsen
CONTRIBUTOR ***

av tomkrisolsen

Tusen takk! Dette var forklarende. Da gjør jeg ingenting med regnskapet annet enn innskuddet i Mai, selv om det var transaksjoner på den kontoen før jeg tok i bruk den til firmaet. 

Takk for raskt svar! 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig.

Hvis du har transaksjoner på bankkontoen før, så må disse føres også mot kostnads konto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen