Mine områder
Hjelp
KS1234
CONTRIBUTOR ***

Ikke MVA pliktig

av KS1234

Hei! 

Jeg faller utenfor MVA loven. Likevel når jeg får giro etc. Står det alltid at x kroner er uten MVA og y kroner er MVa. 

Når jeg prøver å føre dette inn i VISMA står det at siden jeg har trykket at jeg faller utenfor MVA loven i innstillinger, så blir ikke denne innføringen helt riktig. 

Betyr dette at jeg kan kreve MVA tilbake fra han som fakturerte meg? (Mener jeg leste at hvis man faller utenfor MVA loven kan man ikke kreve noe tilbakebetalt)  Eller at jeg bare skal føre inn 0 i MVA og alt som en samlet sum - selv om det står MVA på giroen. 

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

MVA

Siden dere ikke er mva pliktig skal dere føre hele kostnaden på kostnadskonto. DVS. dere får ikke mva fradrag, selv om det fremkommer mva på de fleste kvitteringer og fakturaer.

Det er mulig å ta ut en eksport av kontoplan endre alle mva innstillinger til ingen mva, for så å les inn kontoplanen. Da vil du aldri få føring av mva fradrag.

Dette kan support bistå deg med,

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

KS1234
CONTRIBUTOR ***

av KS1234

Hei

Oja okei, så om jeg forstår det riktig - grunnen til at Visma ber om å oppgi MVA er fordi denne skal bli trukket senere- ettersom vi faller utenfor MVA loven trenger vi derfor ikke å føre det og fører alt inn under totalkostnaden. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig, er man MVA pliktig, skal skal man føre fradrag for mva.

Men siden dere ikke er mva pliktig, er det enklere om alle kontoer står med ingen mva. Siden dere ha ikke har fradrag for mva, og hele beløpet skal føres på kostnadskonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen