Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Sigurdur
CONTRIBUTOR **

Ikke registrert kapitalforhøyelse

av Sigurdur

Hei!

Slik jeg forstår det så skal konto 2000 skal til enhver tid stemme overens med registrert kapital i Foretaksregisteret. Jeg har brukt konto 2025 for bokføring av ikke-registrert kapitalforhøyelse, i dette tilfelle 100 000,-.

Nå skal jeg ferdigstille registrering av kapitalforhøyelsen. Det ble betalt overkurs 10:1, dvs. 90 000 er overkurs og 10 000 er pålydende, jeg har tenkt å bokføre dette slik:

2025 D 100 000 (slik den avslutter i null)

2000 K 10 000

2020 K 90 000

Er dette i utgangspunktet rikitg?

Nå blir saken litt mer kompleks; hvis firmaet kjøper egne aksjer på overkurs 10:1 (dagens kurs) hvordan bokføres det? (forutsatt at det ikke er en del av kapitalforhøyelsen og at 10 000 betales fra banken (konto 1920))

På forhånd takk,

Sigurdur Thor

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt.

Du har brukt konto 2025 som du har opprettet selv, men det finnes en standard konto 2030 Annen innskutt egenkapital. Men det blir det samme.

Siste spørsmål bruker du konto 8178 Tap ved realisasjon av aksjer

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Sigurdur
CONTRIBUTOR **

av Sigurdur

Hei og takk for svar 🙂

Jeg forstår ikke svar #2 helt, jeg trodde at noe skulle føres som eiendeler, jeg hadde tenkt at disse to var naturlig:

1920 K 10 000

2010 D 1 000

er det da slik at resterende beløp skal føres:

8178 D 9 000

eller misforstår jeg dette helt?

Med vennlig hilsen,

Sigurdur Thor

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager kanskje jeg misforsto deg.

Hva mener du med, hvis firmaet kjøper egne aksjer ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Sigurdur
CONTRIBUTOR **

av Sigurdur

Hei igjen

Beklager hvis jeg ikke var tydelig i mitt spørsmål.

La oss lage et senario:

Opprinnelig så utsteder fimraet 30 000 aksjer pålidene 1 kr. solt på 1 kr. (rate 1:1, kjøpt av tre personer)

Noen år senere selger en eieren sin del til de andre to og firmaet som kjøper tilbake 1 000  av de aksjene. Denne gangen er raten 10:1, dvs. firmaet betaler 10 000 (1 000 er pålydende, 9 000 er overpris)

Da ville jeg har ført det slik:

1920 K 10 000 (pengene går ut fra banken)

2010 D 1 000

så er det spørsmål om hvordan overprisen skal bokføres, og/eller om mitt oppsett for bruk av 2010 er feil?

Skal alle aksjene (30 000 ) i firmaet oppjusterteres i samme sleng siden prisen har steget?

På forhånd takk 🙂

Sigurdur Thor

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager, da ble tingene litt klarere

Det er riktig som du skriver

Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 10 000 (pengene går ut fra banken)

Debet 2010 Egne aksjer kr. 1 000

Debet 2050 Annen egenkapital kr. 9 000

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen