avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

Import av varer / tjenester som ikke mva-registrert & som mva-registrert

av oleandre (Oppdatert ‎08-04-2021 16:48 av oleandre )

Hei.

Ser mange gamle tråder rundt her med ulike utgangspunkt, så blir litt forvirret siden det er nye regler etter at noen av trådene er laget

Men det jeg ikke helt har fått fatt i.

Spørsmål 1.
Hvis man har et DA selskap - og IKKE er mva registrert - og kjøper en vare eller tjeneste som har høy momssats (25%) med kredittkort/faktura fra utlandet som ikke har norsk moms på kvitteringen, skal jeg som IKKE-mva registrert begynne å blande inn konto "2745 - Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland" + registrere tolldeklarasjonen?

Kan du eksemplifisere som ikke MVA registrert- det skjer vel i fire ulike steg?

Steg 1. 01.01.2021 - selve kjøpet faktura USD 100 = kr 900,-

Steg 2. 10.01.2021 - selve betalingen faktura USD 100 = kr 850,- (valuta kurs differanse)

Steg 3. 20.01.2021 - Speditør sender faktura for utlegg for moms (kr 180 fra faktura A), toll og spedisjon kr +   
   Steg 3A  Noen ganger er frakt kr 300 og fortollingsgebyr 100 mva belagt med Norsk MVA
   Steg 3B Andre ganger er frakt  300 og fortollingsgebyr 100 IKKE mva belagt med Norsk MVA

Steg 4. Tolldeklarasjonen kommer - skal denne registreres som ikke-mva registrert?

2. Samme som spørsmål 1 - bare nå som MVA-registrert

Kan du her også eksemplifisere som MVA-registrert- det skjer vel også i fire ulike steg.

Steg 1. 01.01.2021 - selve kjøpet faktura USD 100 = kr 900,-

Steg 2. 10.01.2021 - selve betalingen faktura USD 100 = kr 850,- (valuta kurs differanse)

Steg 3. 20.01.2021 - Speditør sender faktura for utlegg for moms (kr 180 fra faktura A), toll og spedisjon kr andre ganger legger speditør IKKE på utlegg av moms
   Steg 3A  Noen ganger er frakt kr 300 og fortollingsgebyr  kr 100 mva belagt med Norsk MVA
   Steg 3B Andre ganger er frakt  300 og fortollingsgebyr kr 100 IKKE mva belagt med Norsk MVA

Steg 4. Tolldeklarasjonen kommer. Hvilke konto

PS! finnes det noen oppdaterte guider rundt dette her på visa?

9 SVAR 9

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎08-04-2021 14:39 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Spørsmål 1.

Siden du ikke er MVA registrert skal du ikke føre MVA, heller ikke import MVA.

Som ikke MVA registrert vil du motta faktura på MVA fra feks. speditør. Dette MVA beløpet fører du på samme konto som der du førte kostnaden når du kjøpte inn varene.

Faktura fra utlandet, bokfører du som en leverandrefaktura, på Leverandøren setter du inn valuta kode for den valutaen du mottar fakturaen i eks. EUR

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4400 Fritt kjøp (hvis det er varer du skal selge videre)

Når fakturaen bokføres, omregnes den automatisk fra EUR til NOK. etter valuta kursen som er på faktura dato.

Når betalingen er gjort, fører du den mot fakturaen, og systemet vil automatisk regne ut valuta tap/gevinst (agio tap/gevinst)

Faktura føres fra speditør føres også som leverandørfaktura

Debet MVA beløpet føres mot konto der du bokførte kostanden på den opprinnelige fakturaen

Debet 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Som ikke MVA pliktig skal du ikke motta Tolldeklarasjon i Altinn. så de skal ikke føres. Er du MVA pliktig skal du føre Tolldeklarasjonen som du mottar en gang i måneden i Altinn.

Spørsmål 2.

Er du MVA pliktig så fører du fakturaen på samme måte. Det skal ikke være MVA på fakturaer fra utlandet

Når fakturaen bokføres, omregnes den automatisk fra EUR til NOK. etter valuta kursen som er på faktura dato.

Når betalingen er gjort, fører du den mot fakturaen, og systemet vil automatisk regne ut valuta tap/gevinst (agio tap/gevinst)

Faktura føres fra speditør føres også som leverandørfaktura

Debet 2710 Inngående MVA høy sats (hvis det står mva på fakturaen)

Debet 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Mottar du tolldeklarasjon i Altinn skal den bokføres slik hver måned.

Kredit 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats *

* Så kommer import beregningen opp automatisk og det blir beregnet inngående og utgående import mva. Så det er kun en registrering, og ingen ting å betale.

Kjøper du tjenester fra utlandet og det skal også faktureres deg uten MVA. Da blir føringen slik:

Debet riktig kostnadskonto

Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland *

* Så kommer import beregningen opp automatisk og det blir beregnet inngående og utgående import mva. Så det er kun en registrering, og ingen ting å betale.

Betales det med visa, så finner du det Norsk beløpet på konto utdraget og fører bankbilaget I NOK

Kjøp av varer fra utlandet med Visa

Kjøp av tjenester fra utlandet med Visa

Kredit 1920 Bankinnskudd

* Så kommer import beregningen opp automatisk og det blir beregnet inngående og utgående import mva. Så det er kun en registrering, og ingen ting å betale.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Hei, takker for kjapt svar.

Når det gjelder svaret ditt på avsnittet under, så mener du vel kanskje kredit 1920 Bankinnskudd når det er et VISA debetkort involvert (tas direkte fra konto) ?

>> Kjøp av tjenester fra utlandet med Visa

>> Kredit 2400 Leverandørgjeld

>> Debet riktig kostnadskonto

>> Kredit 2745 

>>Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland *

>> * Så kommer import beregningen opp automatisk og det blir beregnet inngående og utgående import mva. Så det er kun en registrering, og ingen ting å betale.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Takk jeg skrev feil dessverre. endret svaret, så ikke andre leser feil også.

Kjøp av tjenester fra utlandet med Visa blir bokføringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Bare en oppfølging av "kjøp av tjenester fra utlandet" og bruk av konto kredit 2745.

Ser at jeg får jeg månedlig abonnements faktura fra Nets Easy som er min betalingsleverandør som er Svensk og de legger ikke på moms  (korrekt nok).

Men dette fører jeg på Debet "7770 - Bank og kortgebyrer", men i oppslagsverkene jeg ser på så er 

"Bank- og kortgebyr i forbindelse med utførelse av et betalingsoppdrag er unntatt fra loven, se mval. § 3-6 og MVA-håndboken om utføring av betalingsoppdrag."

Da blir vel mitt spørsmål.

1. Er et abonnement på Nets Easy et betalingsoppdrag?

2. Hvis så; skal jeg da bruke kredit konto 2745 hvis det er unntatt fra mva loven?

3. Hvis disse antagelsen er feil - forlag til kontoføring?

av Jørn Karlsen

Hei

betaling for betalings løsninger kan du føre på 7770 Bank og kortgebyrer eller 6420 Leie datasystemer.

Begge deler er riktig.

Er fakturaen fra utlandet uten MVA, skal du legge til en konto til 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland. Som føres til kredit. For å beregne Import MVA på tjenester som du skriver.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

K-like
CONTRIBUTOR *

av K-like

@Jørn Karlsen Hei. Er denne føringen her riktig? Har forholdsmessig mva. Skjermbilde 2021-04-08 kl. 14.03.43.png

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det stemmer det er riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

K-like
CONTRIBUTOR *

av K-like (Oppdatert ‎12-04-2021 09:31 av K-like )

@Jørn Karlsen Takk for svar, men skal det ikke være forskjellige summer da,  for vi får vel kun fradrag for 90% av den inngående mva(grunnet forholdsmessig mva), mens vi jo er betalingspliktige for 100%?

av Jørn Karlsen

Hei

Nei det må håndteres manuelt dessverre

Forholdsmessig MVA og Import MVA.JPG

Beløpet som er beregnet på konto 2711 må du endret til det beløpet som du har i fradrag, og legge til en linje til med beløpet på konto 4400 Fritt Kjøp

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen