for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg ønsker gjerne litt assistanse for sikkerhetsskyld hva gjelder korrekt føring av MVA faktura (for innkjøp av varer fra Utland).
Jeg tolker ørvige beksrivelser "her inne" slik:
Steg 1: Varekjøp fra utland med faktura (ingen norsk mva) føres som vanlig leverandørfaktura i Visma ("ingen mva kode").
Steg 2: Ut i fra tolldeklarasjonen (faktura for MVA enda ikke mottatt) skal "grunnlag mva" føres som manuelt billag mot konto 2761 (i Visma). (Denne genererer ingen "bankhendelse").
Steg 3: Faktura for MVA mottas. Denne føres som vanlig leverandørfaktura (som da også genererer "bankhendelse").
Om denne 3-steg prosessen er korrekt, hvilken MVA kode skal man bruke i steg 3 (føring av MVA fakturaen). (Om denne 3-steg prosessen er UKORREKT håper jeg noen kan sende en da høyt verdsatt step by step beskrivelse her...)
(Varene det er snakk om i dette tilfellet er innkjøpte varer til varelager, for videresalg).
Takker pent for alle innspill.
Løst! Gå til løsning.
Hei
Hvis selskapet ditt er mva registrert så skal du føre og beregne import mva etter ditt punkt nr. 2.
Er du ikke mva registrert så vil du motta en faktura fra speditør på bare mva.
Steg 1: Varekjøp fra utland med faktura (ingen norsk mva) føres som vanlig leverandørfaktura i Visma ("ingen mva kode").
Svar: dette er riktig.
Steg 2: Ut i fra tolldeklarasjonen (faktura for MVA enda ikke mottatt) skal "grunnlag mva" føres som manuelt billag mot konto 2761 (i Visma). (Denne genererer ingen "bankhendelse").
Svar: Dette er riktig dersom ditt selskap er mva registrert.
Steg 3: Faktura for MVA mottas. Denne føres som vanlig leverandørfaktura (som da også genererer "bankhendelse").
Svar: Hvis du er mva registrert skal du ikke motta faktura på mva, men kun toll.
Om denne 3-steg prosessen er korrekt, hvilken MVA kode skal man bruke i steg 3 (føring av MVA fakturaen). (Om denne 3-steg prosessen er UKORREKT håper jeg noen kan sende en da høyt verdsatt step by step beskrivelse her...)
Svar: Er du mva registrert, skal du ikke motta faktura for mva. Men får du det færer du dette direkte på konto 2710 Inngående mva høy sats.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.