avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Eirik Myhr
CONTRIBUTOR ***

Import-mva: Kjøp av tjenester vs varer fra utlandet

av Eirik Myhr

Hei igjen og godt nytt år,

Dette er vel kanskje min femte tråd om import-mva, så bær over med meg ;D

Jeg sliter litt med å definere forskjellen på VARER og TJENESTER i en del tilfeller.

Altså om jeg skal bruke konto 2745 eller 2761, når jeg skal føre import-mva.

Det det stort sett dreier seg om er at jeg kjøper lisenser på programvare fra internasjonale nettbutikker. Da enten som abonnement eller som et engangskjøp. Er det riktig å definere slik digital programvarelisens som en VARE, selv om det ikke er en fysisk vare? Jeg har brukt både konto 2745 og 2761 litt om hverandre, men har hovedsakelig brukt 2745. Har det noe å si på MVA-oppgaven hvilke av de to jeg bruker? Er det litt opp til meg å definere?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei og godt nytt år.

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe.

Varer er fysiske varer du kan får levert på døra, og blir fortollet på grensen til Norge.

Tjenester er enten det en person utfører via Nett eller annen digital tjeneste. 

Programvare er også en tjeneste, du enten kjøper det eller betaler en månedlig avgift som lisens.

Hvis du tidligere har ført med feil konto, så ville jeg ikke gjort om det. men gjort riktig fra i dag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CONTRIBUTOR ***

av Eirik Myhr

Tusen takk for oppklaring!

Det er bare to bilag jeg har ført feil, og det er på mva-oppgaven for november-desember som ikke er levert enda.

Er det problematisk å opprette korrigeringsbilag og korrigere akkurat disse to? Dersom dette er komplisert, lar jeg det bare passere, og gjør det riktig fra nå av ja 👍

av Jørn Karlsen

Hei

Det er ikke vanskelig å korrigere disse bilagene. 

Du kan trykke på Handling, opprette korrigeringsbilag. Krysse av for de kontoer du skal korrigere.

Så legger du det opp på riktig måte.

Da skal det bli rikitg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen