avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

Import

av oleandre

Hei.

Har et selskap som har importert ferdigproduserte varer for videresalg.

1. Jeg lurer på hvordan kontonr jeg skal føre regningene fra FedEx. Jeg har bilag fra FØR jeg ble MVA registrert og bilag ETTER jeg ble mva registrert som er likelydende

I FedEx sine fakturaer belastes jeg "toll og eller importavgift" samt "administrasjonsavgift" samt MVA av administrasjonsavgiften.  Noen idé hvilken konto plan dette skal inn på?

2. Jeg får også månedlige "abonnementsavgifter" fra "Nets Easy" for å bruke deres betalingsløsning. Dette går vel kanskje under 6420? 

3A. "Nets Easy" faktureres også uten MVA siden regningen kommer fra Sverige, så skal jeg føre opp noen momskode "BR"/"GR" for dette når jeg nå selv er MVA registrert?

3B. Jfr spm 3A, skal dette føres noe annerledes da jeg ikke var MVA registrert?

4A. Annonsekostnader fra google og facebook som faktureres fra utlandet er jo uten utenlandsk eller norsk mva, skal dette også inn som "BR"/"GR" koder eller lignende når jeg nå er MVA registrert?

4B. Jfr problemstilling fra 4A, da jeg ikke var MVA registrert leste jeg et sted at man må fylle ut skjema RF-0005 på altinn vis man som ikke-MVA registrert hadde handlet tjenester (fra f.eks google) for over kr 2000 pr kvartal. Er dette noe riktig tror du?

Takker for svar.... 🙂

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Jeg lurer på hvordan kontonr jeg skal føre regningene fra FedEx. Jeg har bilag fra FØR jeg ble MVA registrert og bilag ETTER jeg ble mva registrert som er likelydende

I FedEx sine fakturaer belastes jeg "toll og eller importavgift" samt "administrasjonsavgift" samt MVA av administrasjonsavgiften.  Noen idé hvilken konto plan dette skal inn på?

Svar:

Frakt toll og avgifter føres på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Spørsmål 2.

Jeg får også månedlige "abonnementsavgifter" fra "Nets Easy" for å bruke deres betalingsløsning. Dette går vel kanskje under 6420? 

Svar:

Dette er som bankgebyr og føres på konto 7770 Bank og kortgebyrer

Spørsmål 3A.

"Nets Easy" faktureres også uten MVA siden regningen kommer fra Sverige, så skal jeg føre opp noen momskode "BR"/"GR" for dette når jeg nå selv er MVA registrert?

Svar: 

Hvis det er varer du får fra Nets Easy, så bokføres den uten MVA (gjelder alle fakturaer på varer fra utlandet. men du skal legge til en konto til i føringen konto 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats. Da beregnes import mva automatisk.

Er det tjenester så bokfører du også uten mva når det er fra utlandet, men legger da til konto 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland, så beregnes import mva på tjenester utland automatisk.

3B. Jfr spm 3A, skal dette føres noe annerledes da jeg ikke var MVA registrert?

Svar:

Hvis du ikke er MVA registret føres det uten MVA. og mottar du evt. faktura på MVA.

4A. Annonsekostnader fra google og facebook som faktureres fra utlandet er jo uten utenlandsk eller norsk mva, skal dette også inn som "BR"/"GR" koder eller lignende når jeg nå er MVA registrert?

Svar:

Du bokfører denne på vanlig måte med uten MVA og legger til konto 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland, så beregnes import MVA på tjenester automatisk.

4B. Jfr problemstilling fra 4A, da jeg ikke var MVA registrert leste jeg et sted at man må fylle ut skjema RF-0005 på altinn vis man som ikke-MVA registrert hadde handlet tjenester (fra f.eks google) for over kr 2000 pr kvartal. Er dette noe riktig tror du?

Svar:

Før du ble MVA registrert føres dette uten MVA

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen