Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Import

av Anonymous

Hei!

1. Jeg skal føre en leverandørfaktura fra varer kjøpt fra utlandet, oppgitt i Euro, uten mva.

I tillegg har jeg en faktura fra speditør på frakt, fortollingsgebyr og utlegg mva.

Hvordan skal jeg føre disse?

Etter å ha snakket med Visma Support, har jeg fått tilsendt oversikt over Visma eAccountings mva-koder, med beskjed om å bruke mva-kodene: GR og BR.

Hvordan gjør jeg eventuelt dette?

2. Etter flere kjøp fra utlandet har vi i senere tid fått tollkreditt, som vi betaler selv i etterkant. Hvordan gjør jeg føringen da?

Mvh

Fanny Riise-Johansen

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Fanny

På leverandøren må du gå inn å anngi at du mottar faktura u euro. Så når du bokfører fakturaen og legger inn beløpet i EUR, så vil denne automatisk bli omregnet til NOK. Når du fører betalingen vil du få automatisk regnet ut agio gevinst/tap.

Når det gjelder MVA kode BR - GR, så har du sikkert fått denne artikkelen: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Skattselvangivelse/Foring-av-moms-pa-fakturaer-fra-utland---Post-7/

Her må du selv opprette konto 2745 og 2746 på den måten det står i artikkelen.

Når du ser lengre nede i artekkelen, så ser du hvordan du manuelt legger til disse kontoene.

Bokføring av Tollkredit, gjøres på følgende måte

Kredit: 2400 Leverandørgjeld

Debet 2710 Inngående mva, høy sats

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

Bri_
CONTRIBUTOR *

av Bri_

Hei,

Gjelder det fortsatt denne artikkelen for år 2021? 

Mvh

Brigitte

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis det er denne artikkelen du mener, så ja ingen endring på denne pr i dag.

Atikkel

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Bri_
CONTRIBUTOR *

av Bri_

Hei

Tollkreditt faktura, relatere seg til toll, avgifter, særavgifter etc, 

Da skal man ikke bokføre på 2710  inngående mva, høy sats?

Moms  blir  beregnet på mva-oppgaven  Post 9 og post 17 i økonomisystemet på bakgrunn av Tolldeklarasjon.

Stemmer dette?

Mvh

Brigitte

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bilde du har lagt ved semmer nesten i forhold til Visma eAccounting.

Tolldeklarasjon føres kun for å beregne import MVA, og denne Import MVA går i null og blir ingen MVA å betale i post 9 og 17.

Varekjøp fra utlandet til videresalg skal føres på konto 4400 Fritt Kjøp

Faktura på frakt og toll føres på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, videresalg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen