avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

oleandre
CONTRIBUTOR ***

Initiell oppsett av Ansvarlig Selskap (ANS / DA)

av oleandre

Hei. Har startet et DA og kjøpt meg Visma eAccounting Start nå i startfasen.

Har en firma bank konto, og bruker bare mine personlige kredittkort for å betale for f.eks software.

Jeg og min partner har gjort 10.000 kroner hver i innskudd til firma bankkontoen. 
Vet du hvordan konto (debet/kredit) dette skal opprettes som?

I tillegg har jeg gjort ytterligere innskudd til firma bankkontoen fra min personlige bankkonto og brukt mitt personlige kredittkort direkte for å kjøpe nødvendige ting. Har du noen tips hvordan jeg kan føre dette inn i visma (konto for kredit og debit)?

I tillegg har DA firmaet gjort noen salg som blir utbetalt til Nets, som så sender pengene til vår firma bankkonto - Er det noe spesielt konto nr rutine vi skal føre dette på?

Takker for svar.

3 SVAR 3
oleandre
CONTRIBUTOR ***

av oleandre

Hei og takker for bra svar.
Bare noen oppfølgings spørsmål.
Innskuddene på 10.000 er beskrevet i selskapsavtalen (som du sier skal føres på Debit 1920 og kredit 2055/2056 – navn på eier)

Derimot,

1. Jeg som ene eier har satt inn ytterligere 20.000, skal jeg da føre det som gjeld til eier Debet 1920; Kredit 2255 «Gjeld til eier navn på eier», eller føres det også som Debet 1920 - Kredit 2055 «innskudd»?
  2. Vi er ikke MVA pliktige ennå, og når jeg lager et bilag f.eks en faktura på 1000 kr på f.eks leie av lisens; konto Debet 6420 (til Visma f.eks) så er MVA koden forhåndsutfylt til 02 (25%) og debet linjen deler seg i to med en ny linje Debet 2710 Inngående mva. til kr 200 og den opprinnelige debetlinjen for konto 6420 på kr 1000 blir tilsvarende redusert til kr 800.
    Så spm, som ikke MVA registrert hvilken MVA-kode skal jeg enn så lenge bruke , den foreslåtte «02» eller «Ingen mva kode», «I» eller «U» ?
  3. Sånn generelt, når vi mottar en faktura så er det en MVA linje spesifisert i fakturaene vi mottar. Som ikke MVA registrerte ennå, skal vi føre denne MVA linjen inn i visma eller bare forholde oss til totalsummen enn så lenge?
  4. Når det gjelder salg til kunder (vi er nettbutikk så det blir mange kunder), holder det å spesifisere kundenr i vår nettbutikk som Reskontro?
     Ser det finnes en integrasjon mellom Visma og Shopify – det er vel lurt å ta den i bruk ville jeg anta så alle salg blir lest rett inn i visma.
  5. Som ikke MVA registrert, hvilken MVA kode bruker vi ved et salg?
  6. Ved et salg så tar jo Nets et gebyr (gjerne 2 %). Hvilke konto fører vi slikt på?

Takker for svar ...

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1.

Jeg som ene eier har satt inn ytterligere 20.000, skal jeg da føre det som gjeld til eier Debet 1920; Kredit 2255 «Gjeld til eier navn på eier», eller føres det også som Debet 1920 - Kredit 2055 «innskudd»?

Svar:

Det er opp til deg, fører du beløpene på konto 2255 Gjeld til eier, kan du utbetale beløpene til deg selv når det passer.

Spørsmål 2.

Vi er ikke MVA pliktige ennå, og når jeg lager et bilag f.eks en faktura på 1000 kr på f.eks leie av lisens; konto Debet 6420 (til Visma f.eks) så er MVA koden forhåndsutfylt til 02 (25%) og debet linjen deler seg i to med en ny linje Debet 2710 Inngående mva. til kr 200 og den opprinnelige debetlinjen for konto 6420 på kr 1000 blir tilsvarende redusert til kr 800.
Så spm, som ikke MVA registrert hvilken MVA-kode skal jeg enn så lenge bruke , den foreslåtte «02» eller «Ingen mva kode», «I» eller «U» ?

Svar:

Du skal slette MVA koden slik at feltet blir blankt. Kode I er salg uten MVA i Norge, og Kode U er Salg til utlandet uten MVA.

Spørsmål 3.

Sånn generelt, når vi mottar en faktura så er det en MVA linje spesifisert i fakturaene vi mottar. Som ikke MVA registrerte ennå, skal vi føre denne MVA linjen inn i visma eller bare forholde oss til totalsummen enn så lenge.

Svar:

Så lenge dere ikke er MVA pliktig, får dere ikke fradrag for MVA. Slik at total beløpet blir deres kostnad. Når dere sletter MVA koden, vil automatisk total beløpet føres på kostnadskontoen.

Spørsmål 4:

Når det gjelder salg til kunder (vi er nettbutikk så det blir mange kunder), holder det å spesifisere kundenr i vår nettbutikk som Reskontro?
 Ser det finnes en integrasjon mellom Visma og Shopify – det er vel lurt å ta den i bruk ville jeg anta så alle salg blir lest rett inn i visma.

Svar:

Her er det flere måter å gjøre dette på.

Dere kan ta ut rapporter fra Nettsiden og føre den som bilag, så lenge dere har full oversikt over alle salg på nettsiden deres.

Det ville jeg da kanskje bokført slik:

Debet 1579 Andre kortsiktige fordringer

Kredit 3xxx Salgs konto. vet ikke om dere selger varer eller tjenester

Det enkleste er å sette opp integrasjonen til nettsiden, slik at salget bokføres automatisk.

Da bokføres det eks. slik:

Debet 1500 Kundefordringer

Kredit 

3xxx Salgs konto. vet ikke om dere selger varer eller tjenester

Så fører dere innbetaling på hver enkelt kunde.

Spørsmål 5:

Som ikke MVA registrert, hvilken MVA kode bruker vi ved et salg?

Svar:

Det skal bokføres på forskjellige konto, som er satt opp med riktig konto.

Så lenge dere ikke er MVA pliktig så blir det disse kontoene:

Salg varer:

3100 Salgsinntekt handelsvarer, avgiftsfri, MVA kode I 0% MVA (salg i Norge)

3200 Salgsinntekt handelsvarer, utenfor avgiftsområdet,  MVA kode U 0% MVA (salg utenfor Norge)

Salg tjenester:

3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri, avgiftsfri MVA kode I 0% MVA (salg i Norge)

3220 Salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet, MVA kode U 0% MVA (salg utenfor Norge)

Spørsmål 6:

Ved et salg så tar jo Nets et gebyr (gjerne 2 %). Hvilke konto fører vi slikt på?

Svar:

Gebyr fra bank og Nets føres på konto 7770  Bank og kortgebyrer

I Visma eAccounting, er det innebygget konto hjelp. Så søker du på det du har kjøpt inn, eks. kaffe. Så vil du få opp kontoer som kaffe skal bokføres på, med en hjelpe tekst. Slik at det skal være enklere å finne riktig kostnadskonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når dere begge har innbetalt kr. 10.000,- så ville jeg ført de slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2055 Innskudd kontanter (navn på eier 1)

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2056 Innskudd kontanter (navn på eier 2)

Vil ikke anbefale deg å bruke privat kredittkort, men betale alt fra firmakonto. Og evt. opprette Bankkort/Kredittkort for enklere håndtering av bilag og få mest mulig automatikk.

Har du betalt innkjøp med private midler/kredittkort så fører du slik:

Kredit 2255 gjeld til eier

Debet ulike kostnads kontoer (som kommer an på hva du har kjøpt.

Så kan du utbetale pengen til deg selv.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2255 gjeld til eier

Når det gjelder salg som er betalt via Nets

Så må dere lage en faktura til rett kunde.

Den blir da bokført slik:

Debet 1500 Kundefordringer

Kredit 3000 salg (kontoen kommer an på om det er slag av varer eller tjenester. Og om dere er MVA pliktig eller ikke)

Når betalingen kommer så blir føringen slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 1500 Kundefordringer

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen