avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Inkassovarsel, opprinnelig faktura delvis kreditert

Hei,

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal bokføre et inkassovarsel slik at det blir registrert på rett leverandør. Har nettopp tatt over regnskapet og kjenner ikke til historien.

Jeg fikk et inkassovarsel på en faktura som ikke var betalt.Opprinnelig faktura hadde vi ikke mottatt tidligere. Det viser seg at deler av opprinnelig faktura var kreditert, men da først på inkassovarselet.

Opprinnelig faktura: 5470,-

Inkassovarsel: 3750,23,-

Totalt kreditert beløp 1801,25.Beløpet har ikke noe med opprinnelig faktura å gjøre, det er tilfeldig at de har valgt at minuspostene skal bli trukket fra denne fakturaen. Krediteringen kommer kun fram på inkassovarselet samt at jeg har fått et bilag fra transportfirmaet som viser to minusposter hos dem med teksten "feilbetaling", disse betalingene gjelder to av deres agenter med eget regnskap.

Finner bilag i Mamut på at disse to agentenes fakturaer er betalt hver for seg og ført på forskjellige perioder i Mamut.

Inkassokravet har blitt betalt over nettbank (3750,23). Opprinnelig faktura er ikke ført (5470).

Hvordan fører jeg dette?

1 SVAR 1
Highlighted

Re: Inkassovarsel, opprinnelig faktura delvis kreditert

Hei Marian

Det første du må fremskaffe er kopi av faktura og kreditnota og føre disse på normal måte. Hvis du ikke har orginalbilag med spesifisert mva, kan du ikke føre MVA fradrag og bokføre det på riktig leverandør.

Så når du betaler det, kan du gjerne betale det til inkassofirmaet og bokføres på følgende måte.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandør (den leverandøren du har mottatt fakturaen fra.

Debet 7770 Bank og kortgebyrer (evt. opprette ny konto 7771 Inkassogebyr)

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen