Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

Innbetalt forskudd fra kunde for 2016

av Ellevill

Hei, jeg har prøvd eacounting support men det er svak respons der og chat sier "svør eksperten" så...

Jeg har et utdypende spørsmål (se nederst) til se mitt tidligere spørsmål og svar fra Visma som du ser her:

Registrert19.10.2015 16:58

·         BeskrivelseHei. Jeg får noen kundeinnbetalinger før faktura er sendt og som (delvis) gjelder leveranse neste år, altså forskudd fra kunde. Hvordan fører jeg dette, -hhv. innbetalingen og den senere faktureringen og leveringen og slik at det kommer som et kunde tilgodehavende i regnskapet per 01.01-2016?

Hej! Beklager att du får svar så sent! Detta är möjligt med den nya funksjonen for manuell reskontroføring. Då gör du följande: Opprett regnskpasår 2016 Opprett et bilag der du fører mellom bank (1920) og 1500. Dato for bilaget skall vare betalningsdato. I feltet faktura velger du ny reskontroføring og fyll ut skjemaet. I boksen for totalbeløp er det viktigt att du setter ett minus tegn forann beløppet. Fakturadato her må vare i 2016. Du kommer få ett varsel om att fakturadato ikke er den samme som bilagsdato. Bare trykk ok. Detta kommer att skapa et bilag som er ut som en kreditnota under Salg – Kundefakturaer. Denna kan du sedan kjede mot en framtida faktura. Håper dette er til hjelp. Ha en fin dag og velkommen til å kontakte oss igjen! Med vennlig hilsen Sara Forslund

ProduktVisma eAccounting

KategorieAccounting

Registrert avSara Forslund

Mitt spørsmål nå:
-Jeg får en innbetaling fra kunde på 1000,-  før jeg har sendt faktura. Av dette er 200,- for i år og 800,- for neste år.
-Jeg vil sende en kvittering/faktura til kunden på mottatt beløp 1000,-.
-Jeg fører i Visma en faktura (konto 1500 kundefordring) og innbetalingen på 1000,- (konto 1920 Drift)?
-Jeg prøver å følge oppskriften fra dere (ovenfor) og det genereres en KREDITNOTA med dato neste år på kunden med sum -800,-, og det ligger da en UBETALT KUNDEFAKTURA på kunden på 800,-. Samtidig blir det da også registrert en innbetaling på konto 1920, -men det gir jo en dobbel inntektsføring dersom jeg også har laget en faktura for mottatt beløp til kunden?

Så her er det noe jeg ikke forstår.
KUNNE DU GI MEG EN FULLSTENDIG OPPSKRIFT PÅ HVORDAN JEG SKAL FØRE DETTE SLIK AT KUNDEN FÅR KVITTERING FOR HELE INNBETALINGEN OG SLIK AT REGNSKAPET 1/1-2016 VISER EN FORDRING KUNDEN HAR PÅ OSS, DVS EN GJELD TIL KUNDE. 

Hilsen Ingelise

ICL-Orkide
5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingerlise.

For å kunne føre direkte på konto 1500 Kundereskontro, må du følge veiledningen som jeg legger ved.

Link: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Salg/Kan-jeg-legge-inn-fakturaer-som-er-laget-i-tidligere-okonomiprogram/

Lykke til

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Hei igjen Jørn

Når det gjelder konto 1500 så får jeg ikke lov å postere korrigering (se vedlegget), dvs å reversere bilagene, så er da eneste måte å lage nye motsatte bilag manuelt som "opphever" de gamle?

Hilsen Ingelise

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingerlise

Du kan ikke slette regnskapsåret 2016, da sletter du også tidligere år.

Du kan reversere alle bilag som er ført i 2016, dvs. du har da nullet ut alle bilag for 2016 og starter på nytt.

Se vedlagte link:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Regnskap/Feilfort-bilag-/

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Takk, det gir mening.
Jeg prøvde meg tidligere på den tidligere anvisningen fra dere (Se ovenfor: ...Opprett regnskpasår 2016 Opprett et bilag der du fører mellom bank (1920) og 1500. Dato for bilaget skall vare betalningsdato. I feltet faktura velger du ny reskontroføring og fyll ut skjemaet. I boksen for totalbeløp er det viktigt att du setter ett minus tegn forann beløppet. Fakturadato her må vare i 2016..... ) med å opprette regnskapsår 2016 og kreditere dit, men det ga "dobbel" inntekt på 1920 siden jeg alt hadde fakturert innbetalingen. Jeg prøvde så reversere bilaget dette "kredit-bilaget" for 2016, men kom i skade for å "betale ut fra 1920" i 2016 og ikke 2015, (jeg trodde ikke det var mulig?), så da fikk jeg feilaktig laget første bilag for 2016... (Se vedlegg for mine føringer).

Kan jeg slette regnskap år 2016 nå?, i så fall hvordan? Og hvis ikke, har du et forslag til hvordan jeg kan nulle ut det jeg har gjort?

Hilsen Ingelise

ICL-Orkide
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingerlise.

Det er ikke mulig å fakturere med dato frem i tid i eAccounting, men du kan lage en faktura i dag til kunden på kr. 1000,-

Så lager du en kreditnota på dagens dato på kr. 800,- (siden det gjelder neste år, men denne sender du ikke til kunden).

Når du skal føre innbetalingen, så fører du den på følgende måte:

Debet konto 1920 Bankinnskudd Kr. 1000,-

Kredit konto 1500 Kundereskontro Kr. 200,- (som går mot faktura på kr. 1000,- og kreditnota på kr 800)

Kredit konto 2900  Forskudd fra kunder Kr. 800,-

Neste år fakturerer du kunden 800,-, og overfører da kr. 800,- fra konto  2900 Forskudd fra kunder mot konto 1500 Kundefordringer.

Håper dette er til hjelp for deg.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen