Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
VilmaL
CONTRIBUTOR *

Innførsel av varer

av VilmaL

Hei,

Jeg vil gjerne få mer utdypende erklæring om bokføring og deklarasjon for import av varer fra utland til videresalg. Bedriften er mva registrert. Når man bokfører tolldeklarasjon med beregnet mva avgift (samlet mva avgiften for flere innkjøpsfakturaer er oppgitt i siste beløp feltet), den oppgitte mva summen føres/innberettes og betales via mva melding sine frister, ikke sant?

Hvis jeg forstår riktig, man ikke betaler mva dersom deklarasjonen inneholder kun oppgitt statistiskverdi ved innførsel uten mva beregning i feltet 47. Det betyr at bedriften har fult fradrag (post 9 og 17 i mva meldingen).

Når det er oppgitt grunnlag, mvasats og avgift (i feltet 47), og/eller samlet mva beløpet for flere innkjøpsfakturaer i siste beløp feltet i deklarasjonen – oppgir og betaler bedriften den beregnet mva summen via mva melding (kun post 9).

På forhånd takk!

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden du er MVA pliktig skal du føre Import MVA på kjøp av varer fra utlandet

Du betaler da import MVA i post 9.

Så får du samme beløp i fradrag i post 17.

Dette rapporters i hver MVA melding.

Du skal motta en Tolldeklarasjon i Altinn når måneden er over.

Denne fører du som et manuelt bilag.

Legg inn Kredit 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats 

Beløpet til Kredit. (statistisk verdi pluss avgifter hvis det står på Tolldeklarasjonen.

Da beregner systemet selv Import MVA, og fører det slik at det kommer riktig på MVA meldingen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen