for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei.
Jeg sitter med tolldeklerasjon på både Utførsel og Gjeninnførsel av egenproduserte varer som har vært i utlandet for bearbeiding, og Linjedeklerasjon på begge de to med hver sin statistisk verdi. Samt en faktura fra Spedisjon som har behandlet disse.
Hva og hvordan skal jeg føre dette i mamut?
Hilsen Bente Westgård
Løst! Gå til løsning.
Hei Bente
Jeg vil anta at du ikke skal føre import MVA siden du har fått egen faktura på dette inkl. MVA.
Er du i tvil vil jeg anbefale deg å kontakte Skatteetaten, da det er de som har ansvaret for import MVa. Det er mange regler her, og siden jeg ikke ser din dokumentasjon. er det vanekslig å gi dek et hel korekt svar.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei
Utførsel er grei, der er grunnlaget fra vår proformafaktura oppgitt.
Det var innførsel jeg stusset på, for verdien totalt øker jo siden vi har flere utgifter på varene. Det er også den summen speditør sier jeg skal føre mva på.
Men så fører det til neste spørsmål. Skal det da beregnes hele fraktkostnaden som vi har hatt, for den er mye høyere enn det speditør har oppgitt på Linjedekl. ved innførsel. De har brukt erfaringstall i forhold til vekt og avstand i sverige. Samtidig har vi fått faktura fra vår transportør på hele frakta, innkl mva.
Hva sier reglene her?
Dette er ikke enkelt!
Bente
Hei Bente
Hvis verdien er økt, vil jeg anbefale deg å føre differansen, siden du tidligere har ført første verdien.
Du skal ikke føre MVa på utførsel.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei igjen Jørn.
Så det du mener er at jeg ikke skal forholde meg til - eller føre noe av det i regnskapet som er kommet på Tolldeklerasjonen om utførsel/gjeninnførsel, selv om totalverdien på de bearbeid varene er økt? (fra halvfabrikata til ferdig produkt)
Kan du da utdype dette litt mer?
For i følge speditør så skal jeg føre moms på summen mellom den nye totalverdien minus det varene var verdt da vi sendte de ut av landet, vår proformafaktura.
Vi har mottatt faktura fra leverandør i Svergie som har bearbeidet varene. Det beløpet omregnet i norsk + beregnet frakt fra speditør står på linjedeklarasjonen, og som igjen står oppført som Gjeninnførsel på Tolldeklarasjonen, men den summen er lavere enn vår utførselsverdi.
Ble litt forvirret her.
Bente
Hei Bente
Utførsel og innførsel igjen av samme vare i ditt tilfelle skal du ikke bregne MVA på. hvis varen ikke har vært mer enn 12 mnd ute av landet.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.