Mine områder
Hjelp
SSprong
CONTRIBUTOR **

Inngående Saldo

av SSprong

Hei

Vi skal starte med Visma Eaccounting fra og med 1/1/21. Foreningen vår har fire bankkonti som har hver sin saldo fra tidligere. Dette forsøker jeg å få lagt inn som inngående saldo sånn at jeg kan begynne regnskapet for 2021. 

Velger datoen 31/12/20 for å legge inn  summene fra årsoppgaven i et bilag. På konto 1920 for eks prøver jeg å registrere inn 112.869,55. Legger dette inn på debet, men hva skal jeg legge det inn under på kredit-siden? Dette er jo ikke penger som er kommet fra et sted? Det er jo inntjening på den kontoen som er ført i regnskapet for 2001-2021. 

Alt skal selvsagt inn på kredit og debet når regnskapet føres fra 1/1/21, men det er den inngående balansen jeg sliter med. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du skal legge inn inngående saldo, så legges den inn dagen før du skal start. i ditt tilfelle 31.12.20. slik du skriver.

Inngående balanse består av alle kontoer i balansen. Fra konto 1000 til 2999. Fra regnskapet for 2020.

Da må regnskapet for 2020 være ferdig.

Balansen vil da ha like stort beløp til debet og kredit, slik at det balanserer og du får bokført Inngående balanse.

Eks.

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2050 Annen egenkapital.

Så har du sikkert flere kontoer med saldo i balansen fra 2020.

Du kan fint begynne å føre regnskap for 2021, selv om ikke inngående balanse er lagt inn (dette legges inn når regnskapet for 2020 er ferdig)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen