avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Kaj
CONTRIBUTOR **

Inngående balanse

av Kaj

Hei

Jeg begynner å bruke eAccounting nå. Første regnskapsår som skal føres er 2019. Brukte en regnskapsfører i 2018 og har utgående balanse fra 2018. Det er imidlertid noen poster i balansen jeg mener er feil, og som jeg gjerne vil korrigere i IB 2019. Kan man endre IB 2019 fra UB 2018 rent formelt ift offentlig rapportering til skatteetaten, Brønnøysund etc? Endringene vil påvirke resultatet, og redusere Egenkapitalen like mye som gjelden øker. Er det andre gode grunner til at jeg ikke bør lage differanse mellom UB2018 og IB2019? Hvis jeg ikke korrigerer er jeg redd jeg drar med meg et problem inn i alle påfølgende regnskapsår.

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må legge inn inngående balanse fra 2018, slik som den kommer fra regnskapsfører. Når du legger inn inngående balanse, legg den inn med dato. 31.12.18.. Slik at den kommer som inngående balanse 01.01.2019.

Hvis det er feil på regnskapet for 2018, så må du korrigere dette i 2019. Siden tallene fra regnskapsfører er det som er rapportert til myndighetene i 2018.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Kaj
CONTRIBUTOR **

av Kaj

OK, så jeg må legge inn UB2018 som IB2019. Det er greit.

Hvordan korrigerer jeg deretter IB 2019? Det er to balanseposter som skal korrigeres: Gjeld til eiere og ansatte og Gjeld til kunder. Det vil redusere resultatet og egenkapitalen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvordan du korrigerer bilag som er feil i 2019, da må jeg ha mer informasjon om hva som er feil.

Etter hva du skriver så skal du korrigere konto Gjeld til eiere og ansatte og Gjeld til kunder, hva som blir mot-konto, kommer an på hva som er feil.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Kaj
CONTRIBUTOR **

av Kaj

Det er to kategorier av posteringer som er feil i UB2018. 

Utlegg - Eiere og ansatte: Eiere og ansatte har lagt ut penger for bedriften i 2018. Dette er blant annet kostnader til kurs. Kan man da føre kostnaden til kurs som et vanlig bilag i 2019, selv om kurset var i 2018?

Klippekort til kunder: Kundene våre kjøper klippekort som de deretter bruker, klipp for klipp. Ved årsskifte er det en viss mengde klipp utestående. Altså vi skylder kundene våre penger. Forrige regnskapsfører har inntektsført alle inntektene for klippekort i 2018. I realiteten er inntektene lavere, fordi en del av klippene ikke er benyttet før i 2019.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan ikke nå korrigere regnskapet for 2018, uten at du sender inn ny skattemelding og næringsoppgave.

Så vil anbefale deg at du gjør evt. korrigeringer i 2019, før du sender inn skattemelding, og næringsoppgave.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen