Mine områder
Hjelp
Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

Inngående balanse

av Marianne Abrahamsen

Hei

Jeg har nå fått den inngående balansen for 2016, fra regnskapsfører vi brukte til og med 2015.

Når jeg skal legge den inn nå, så tenkte jeg å starte med kunde- og leverandørreskontro.

Jeg har allerede ført innbetalinger og utbetalinger hittil i år, på konto 1509 og 2409.

Jeg startet med å gjøre som det står i veiledningen som heter "Registrere tidligere fakturaer og kreditnotaer fra annet økonomiprogram", der det står at man må opprette et nyttregnskapsår, 2015, for å kunne registrere fakturaer opprettet i det året.

Men det jeg har oppdaget nå, etter å ha opprettet det nye året, er at nå får jeg ikke lagt inn inngående balanse på 2016 lengre!

Hva gjør jeg da?

Mvh

Marianne Abrahamsen

11 SVAR 11
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Regnskaps års skal du sette til 01.01.16 til 31.12.16

Har du opprettet regnskapsår 2015, så setter du regnskapsår til 01.01.2015 til 31.12.2015, så vil saldoen du legger inn som inngående balanse, automatisk flyttes fra 31.12.2015 til 01.01.2016

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Nå har jeg omsider kommet så langt at jeg har lagt inn inngående balanse på alle kontoene, og var klar for å trykke "lagre".

Men da fikk jeg opp 3 feilmeldinger:

1. Lengden på året må være minst 1 dag.

2. Startdato må være før sluttdato.

3. Startdato må være den første dato i mnd.

Må jeg da sette startdato til 01.12.15?

Vil balansen fortsatt legge seg til 01.01.16 da?

Mvh

Marianne:)

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Ja da legger du inn saldoen direkte på konto 1920, i stede for 1925.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Jeg har ikke brukt konto 1925 i programmet. Den kontoen ble brukt av forrige regnskapsfører, som jeg har fått inngående saldo fra.

Så når jeg nå skal legge inn den inngående saldoen på driftskonoen, fra pdf filen jeg har fått av henne, så lurer jeg på om jeg kan legge den direkte på konto 1920 hos meg. Selv om beløpet står på konto 1925 i listen fra henne.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Takker hyggelig å høre.

1920 Bankinnskudd er satt opp som standard bankkonto i eAccounting, så anbefaler deg å bruke denne kontoen i fremtiden.

Har du saldo på konto 1925, kan du ved manuelt bilag flytte denne saldoen til 1920.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Så flott med raskt svar!

Vår forrige regnskapsfører har brukt konto 1925 på driftskonto, mens jeg har brukt 1920. Kan jeg da legge inn beløpet direkte på 1920, eller bør jeg endre til å bruke 1925 jeg også?

Hvordan gjør jeg i så fall det?

Mvh

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Gå til Innstillinger - Kontoplan og trykk på Ny konto.

Da kan du opprette nye kontoer, legg den nye kontoen i nærheten av eksisterende kontoer som den nye kontoen hører sammen med.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Supert! Takk for svar, da forsøker jeg det.

Men hvordan kan jeg opprette en ny konto, som ikke finnes i listen. Og som heller ikke ligger i listen over kontoer man kan aktivere.

Mvh

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Siden du har opprettet regnskapsåret 2015, så må du legge inn inngående balanse pr. 31.12.15., som automatisk overflyttes til 01.01.16.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Jeg har vel gjort det motsatte av det du skriver.

Jeg startet med Visma i 2016, og har ført bilag siden da.

Så fikk jeg inngående balansen fra forrige regnskapsfører nå, men startet med å opprette et bilag for å legge inn åpne poster kunder og leverandører. Jeg gjorde da som det stod i veiledningen og opprettet året 2015.

Men så ser jeg nå da at jeg ikke kan gå inn på 2016 og legge inn balansen nå, siden jeg har opprettet 2015.

Så jeg skjønner ikke hva jeg da kan gjøre for å legge inn inngående balanse for 2016.

Mvh

Marianne Abrahamsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Marianne

Du har opprettet regnskapsår 2016

Så legger du inn inngående balanse pr. 01.01.2016, Kunder og leverandører må du først bokføre på konto 1509 og 2409.

Sp kan du etterpå gå til regnskap - Bilagsoversikt og Nytt billag og bokføre åpne poster pr. kunde mot konto 1500, og motkonto 1509. Og samme på leverandør.

Dette skal du kunne gjøre, får du ikke til dette, så kontakt support, da de svarer på tekniske spøsmål vedr. systemet.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen