Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Jorgei
CONTRIBUTOR ***

Innkjøp av varer for videresalg

av Jorgei

Hei.

Jeg kjøper inn en god del varer med høy og middels avgift som jeg ved innkjøp bokfører mot kto 1460 - Innkjøpte varer for videresalg. Når jeg så selger disse så har jeg ikke varenr pr vare, men mere type varenr 1001 Videresalg matvarer fra XXXX, middels avgift.

I balansen har jeg da naturligvis et etterhvert ganske bra beløp på kto 1460, og det betyr vel i neste vending at all den tid varebeholdningen ikke er justert med en lagertelling så fremstår vel resultatet som noe høyere enn det reelt sett er.

Mine spørsmål er:

- Er ovennevnte riktig resonnert?

- Kunne/burde jeg ført dette annerledes?

Varene vi snakker om er mye godt matvarer med middels mva, og rene salgsvarer med høy mva.

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du tenker helt riktig.

Du har ikke krysset av for hvilket regnskapssystem du bruker. Og så er spørsmålet om du bruker en lagermodul.

Hvis du ikke bruker lagermodul bør du ikke føre innkjøpet mot konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg. Men til konto klasse 4. og i dette tilfelle konto 4030 Innkjøp varer og halvfabrikata, middels avgiftssats

Vedvaretelling bokføres varelageret debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg og kredit på konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Hvis varebeholdningen har gått opp, og motsatt debet/kredit hvis varebeholdningen har gått ned,

Bruker du en lagermodul, føres varekjøpet mot konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg. Og ved salg da, føres riktig varekostnad over til konto 4xxx.

Slik du gjør det i dag har du feil resultat i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Ja resultatet er åpenbart feil. Jeg bør vel egentlig bare føre 1460 i null med det bilag mot beholdningsendring med en gang så er det jo OK

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja hvis du fører et bilag slik:

Kredit 1460

Debet 4390

Ingen MVA.

Så får du inn varekostnaden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jorgei
CONTRIBUTOR ***

av Jorgei

Et spørsmål til:

Varetelling skal naturligvis gjøres pr 31/12 - men kan jeg bruke samme rutinen flere ganger gjennom året? F.eks eter 1. halvår?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Varetelling kan utføres så ofte du ønsker. Hver måned, hver 3 måned, halvår eller en gang pr. år.

Jo oftere dette gjøres, jo mer riktig resultat.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen