Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Innkjøp med kvittering / leverandørfaktura - betalt privat

Hei. Jeg har en del leverandørfaktura og innkjøps med kvittering som ble privat betalt . Har snakket på support chat og med regnskapfører , men jeg vet ikke hva er beste måte å bokføre dette , sånn at det blir riktig . 

1. Support Chat anbefaler at jeg registrere en konto på 1900 serien , som f eks 1910 (Mellomregning+Navn) ? Så registrere jeg den som en driftskonto ? 

2. "Chat med regnskapfører " sier at jeg må registrere en mellomregningskonto i selskapet - f.eks konto 1575 

3. Min tidligere regnskapfører , han hadde konto 1370 og 2990 for dette 

Hva gjør jeg til slutt ? 

8 SVAR 8

Re: Innkjøp med kvittering / leverandørfaktura - betalt privat

Hei! 

Hva slags selskapsform driver du virksomheten din i? ENK / AS? 

Hvis ENK: D kostnad / Kredit 2060 Privatkonto

Hvis AS: D kostnad / Kredit 1565 (Kortsiktig fordring personlig aksjonær) - forutsatt at selskapet har en fordring på deg fra før, dvs at det er saldo på denne eller nær plassert konto ment for samme formål. 

Alternativt hvis AS; D Kostnad / Kredit 2910 (Gjeld til personlig aksjonær) gitt at selskapet har en gjeld til deg fra før, jf over. 

Både 1565 og 2910 er i en slik situasjon å anse som "mellomregningskonto" dersom virksomheten drives i et aksjeselskap. 

Hvis du driver et enkeltpersonforetak registreres normalt slike utlegg Kredit privatkonto evt 2055 Innskudd fra eier, som begge er konti som påvirker virksomhetens / eiers egenkapital.

Torfinn H. Lundblad
CONTRIBUTOR ***

Hei,

Vi har AS. Men hvis vi bruker 1565 konto , da vi kan ikke registrere betalinger via Kasse og Bank , siden der må brukes en av 1900 serien . Da lagge vi manuelt bilag på alle de faktura og innkjøp som var betalt privat ? 

Hei igjen! 

Jeg foreslår at dere tar kontakt med en regnskapsfører som benytter samme programvare, og avklarer de forskjellige tingene dere har spørsmål på - vi har jo vært innom flere forhold i det siste. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
CONTRIBUTOR *

Jeg lurer faktisk også på hvordan man får ført et slikt bilag. Jeg har kjøpt kontormaterialer i butikken og betalt privat. Hvordan får jeg ført et slikt bilag i praksis? 

Jeg kan ikke gå inn på Leverandør, for der kreves det navn på leverandøren og jeg kan ikke bruke Bank og Kasse, for der vil det bli ført mot bedriftens bankkonto. 

Hvor går jeg inn i systemet for å føre et slikt "manuelt" bilag? 

På forhånd takk for hjelpen. 

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Du kan føre betalingen mot kasse/kontanter (1900) og så lage et nytt bilag der du fører innbetalingen tilbake fra 1900 til 2055 . innskudd kontanter.

CONTRIBUTOR ***

Hvilken konto er vanlig å bruke til drivstoff bil/spylerveske ol-??

Hei Sissel

Hvsi du søker i konto feltet på drivstoff finner du konto 7000 Drivstoff, her kan du også føre spylerveksje o.l.

Fint om du neste gang starter ny henvendelse med riktig overskrift, så blir det lettere for andre å kunne søke og finne riktig spørsmål.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Hei Irene

Gå til regsnakp - Bilagsoversikt og nytt bilag

Her kan du føre mot kontoer som ikke inneholder kasse bank.

Fint om du stiller teknsike spoørsmål til support, da dette er et forum for spørsmål innen lover og regler i Lønn og regnskap. Men support svarer på tensike spøsmål om systemet,

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen