Mine områder
Hjelp
Eirik Myhr
CHAMPION *

Inntekt i form av stipend

av Eirik Myhr

Hei,

Jeg jobber som komponist (enkeltpersonforetak), og pleier vanligvis å fakturere kundene mine selv. Nå skal jeg riktignok i gang med et prosjekt der jeg har mottatt honoraret i form av et stipend, fra Det Norske Komponistfond. Stipendet regnes som skattepliktig næringsinntekt, slik sett akkurat som om jeg skulle ha sendt fakturaen selv.

Spørsmålet er hvordan jeg fører denne inntekten. Jeg sender jo ikke noen faktura her, så det blir vel uansett et manuelt bilag. Skulle jeg ha fakturert for jobben selv, hadde dette gått mot konto 3220 - salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet. Så spørsmlet er om jeg bare skal føre stipendet mot denne kontoen, eller om jeg bør bruke f.eks. konto 3440 - offentlige tilskudd for tjenester.

Er det litt opp til meg selv?

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Mottak av stipend ville jeg ført på konto 3440 - offentlige tilskudd for tjenester.

Jeg ville opprettet prosjekt regnskap på dette prosjektet, Når du mottar stipend, så kan du slippe skatt på dette. Hvis du viser eget regnskap. Med mottatt stipend, og utgifter til Prosjektet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Vet ikke helt om jeg skjønte dette med prosjektregnskap - hva innebærer det? At jeg ikke fører det som en del av det vanlige regnskapet til mitt ENK?