Mine områder
Hjelp
Eirik Myhr
CHAMPION *

Inntekt i form av stipend

av Eirik Myhr

Hei,

Jeg jobber som komponist (enkeltpersonforetak), og pleier vanligvis å fakturere kundene mine selv. Nå skal jeg riktignok i gang med et prosjekt der jeg har mottatt honoraret i form av et stipend, fra Det Norske Komponistfond. Stipendet regnes som skattepliktig næringsinntekt, slik sett akkurat som om jeg skulle ha sendt fakturaen selv.

Spørsmålet er hvordan jeg fører denne inntekten. Jeg sender jo ikke noen faktura her, så det blir vel uansett et manuelt bilag. Skulle jeg ha fakturert for jobben selv, hadde dette gått mot konto 3220 - salgsinntekt tjenester, utenfor avgiftsområdet. Så spørsmlet er om jeg bare skal føre stipendet mot denne kontoen, eller om jeg bør bruke f.eks. konto 3440 - offentlige tilskudd for tjenester.

Er det litt opp til meg selv?

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Mottak av stipend ville jeg ført på konto 3440 - offentlige tilskudd for tjenester.

Jeg ville opprettet prosjekt regnskap på dette prosjektet, Når du mottar stipend, så kan du slippe skatt på dette. Hvis du viser eget regnskap. Med mottatt stipend, og utgifter til Prosjektet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Vet ikke helt om jeg skjønte dette med prosjektregnskap - hva innebærer det? At jeg ikke fører det som en del av det vanlige regnskapet til mitt ENK?

Det virker ganske tydelig i retningslinjene til fondet at inntekten er skattepliktig næringsinntekt og at det skal inn i næringsoppgaven, se nederste spørsmål her: https://www.musikkfondene.no/fondene/det-norske-komponistfond/ofte-stilte-sporsmal/

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du fører det i ditt regnskap.

Normalt tildeles stipend til et prosjekt/oppgave. Brukes stipendet til dette, skal du kunne motta stipendet skattefritt, hvis du viser hva du har brukt penge til i forhold til prosjektet/oppgaven. ( det fordres at de du har mottatt pengene er godtatt som er godkjent som ytelse av stipend) Hvis ikke er dette bare en gave.

I Visma eAccounting kan du da på alle bilag som har med dette prosjektet å gjøre legge til et prosjekt. Slik at du kan ta ut en rapport kun for dette prosjektet.

Men vanlig resultatrapport viser hele regnskapet ditt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Aha, jeg bruker allerede "prosjekt"-funksjonen for å ha oversikt over inntekter/utgifter i ulike prosjekter, så den biten er grei. 🙂

Stipendmidlene er til et konkret prosjekt, men det står også på Komponistfondets nettsider: "Utbetalt honorar er å anse som skattepliktig næringsinntekt for komponisten. Vi innrapporterer til skatteetaten for det året  stipendet blir utbetalt, og i normale tilfeller vil beløpet komme med i den forhåndsutfylte selvangivelsen til komponisten. Dersom den ikke kommer med, må komponisten selv føre det opp som næringsinntekt."

Så da tolker i alle fall jeg det veldig sånn at jeg *skal* betale skatt av dette?

Men det blir fremdeles mer riktig å bruke konto 3440 enn 3220, tenker du?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette er ikke salgsinntekter, så før det på konto 3440 - offentlige tilskudd for tjenester.

Jeg ville sjekket om opp dette er et stipend som du kan føre fradrag for kostnadene, og unngå skatt på dette beløpet. Det var årsaken til at jeg skrev om det.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

OK, takk! 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen!

Et lite oppfølgingsspørsmål til denne:

Om jeg fører denne stipend-inntekten på konto 3440 slik du foreslår, dukker den ikke opp som en del av inntekten på mva-meldingen for januar-februar. Dette er et komponisthonorar utenfor avgiftsområdet, men jeg forventet å finne dette under punkt 1 i mva-meldingen: Samlet omsetning utenfor merverdiavgiftsloven.

Er dette fordi konto 3440 ikke har noen mva-kode i kontoplanen? Kommer den med på mva-oppgaven om jeg gir kontoen (eller posten i bilaget) mva-kode U?

Det er skattepliktig inntekt, så da bør det vel helst med på mva-meldingen?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester, har ingen mva kode og kommer ikke med på MVA meldingen. Det skal den heller ikke gjøre.

Beløpet du mottar i støtte/stipend og føres på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester. er ikke en del av omsetningen. Men en skattbar inntekt. Og dette fremkommer på Næringsoppgaven og skattemeldingen.

Så beløpet skal ikke med på MVA meldingen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen