avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hanne Skjenald
CONTRIBUTOR *

Inntekt/kostnad i riktig periode

av Hanne Skjenald

Hei! Spørsmål 1:

I desember 2019 ble lastebilen satt på verksted, og beløpet kom på 67.000 eksl.mva. Problemet er at verkstedet ikke har opprettet faktura i des 2019 (fakturaen blir opprettet nå i januar). Hvordan skal jeg få kostnaden i 2019??

Spørsmål 2:

Jeg skal sende faktura til kunde for arbeid utført i des 2019. Hvordan gjør jeg det slik at inntekten kommer på des 2019 og ikke jan 2020?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan returnere fakturaen, og be om ny faktura med dato i 2019. Da bilfirma skal fakturere dere det året arbeidet er utført.

Evt føre fakturaen slik i 2020

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 2180 Andre avsetninger for forpliktelser

Mva fradraget skal føres i 2020

Så må du tilbakeføre avsetningen i 2019

Kredit 2180 Andre avsetninger for forpliktelser

Debet 1230 Biler

Siden dette er en betydelig kostnaden (over 15.000) skal den inngå i verdien på bilen og avskrives over bilens levetid,

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hanne Skjenald
CONTRIBUTOR *

av Hanne Skjenald

Et spørsmål til! Jeg ser nå at lastebilen er ført på konto 1200 og ikke 1237, derfor er også saldoavskrivningene ført på klasse d og ikke c2. Må jeg da angre avskrivningene som er gjort (3 mnd x 5000) deretter opprette bilag med kjøptdatoen og føre det slik:

kredit 1200 300.000

debit 1237 300.000 
så på nytt avskrive slik at bokførtverdi er 285.000??

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

har du brukt eiendels registeret i eAccounting, og automatiske avskrivninger. Så reverserer du avskrivningene, og endrer. Men sjekk gjerne med support, slik at dette blir riktig. Support svarer på tekniske spørsmål. Men Faglig forum er et forum innen lover og regler.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen