avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Marianne Samuelsen1
CONTRIBUTOR *

Inntektsføring fra journalsystem og bank

av Marianne Samuelsen1

Vi bruker Visma eaccounting og har intragrasjon med vår bankkonto, men også vårt journalsystem. Hver måned sender vi inn en regnskapsfil fra journalsystemet, som rapporerer det som er innbetalt av omløpsmidler, men også opprettede fakturaer. I oversikten som kalles "kasse og bank",  får vi en del store samleinnbetalinger fra Nets, på store summer, eksempelvis 100 000 eller mindre. Disse får vi ikke automatisk matchet, og det er i virkeligheten kortbetalinger fra kunden som er gjort på klinikken, men som blir innbetalt samlet på konto noen dager senere av Nets. Jeg er usikker om jeg skal føre disse på 1579 eller enn inntektskonto eksepelvis 3200. Hvis jeg fører de på 3200, så ser det ut som at inntekten for kortbetalinger blir høyere enn det som stemmer med rapporten fra journalsystemet. Fører jeg de på 1579, vet jeg ikke hva som skjer på sikt, eller hvordan jeg skal få det balansert.

Har dere noen tips til dette?

Mvh Marianne
3 SVAR 3

av Kristin K Andreassen

Hei.

Disse skal dere bokføre mot konto 1579 som dere sier for salget deres kommer via journal systemet. 

Husk også og bokføre eventuelle gebyrer mot f.eks konto 7780 gebyr betalingsformidlere.

Konto 1579 bør dere avstemme ved jevne mellomrom og rapporten fra Nets bør vise hvilke beløp som er kommet inn. 

Mvh/ Kristin Karlsrud Andreassen - Azets Smart Accoutning
Marianne Samuelsen1
CONTRIBUTOR *

Tusen takk utfyllende for svar. Når jeg avstemmer med med rapporten fra Nets, skal jeg da føre den mot inntekstkonto? Eksempelvis 3200?

BRamberg
PARTNER

av BRamberg

Hei

Inntekten er allerede bokført med fil fra journalsystemet, så da må det ikke inntektsføres en gang til. (da blir det dobbelt.

Oppgørsrapportene fra Nets bokføres mot konto 1579 og husk å splitte ut eventuelt gebyr/prov. e.l., 

F.eks.

Debet 1920 Bank kr. 100,- (innbetalt beløp fra Nets)

Debet 7770 Bank/kortgebyr kr. 20,-

Kredit 1579 Andre kortsiktige fordringer kr. 120,-  (dette beløpet skal stemme med debet-posteringene fra journalsystemet. Slik at konto 1579 går i null, når dere har mottatt alle oppgjør/pengene)

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting