avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Kan ikke registrere betaling

Hei!

jeg har støttet på et problem, der jeg ikke kan registrere / bokføre en betaling via bank integrasjon.

Se vedlegg.

Når jeg prøver å trykke på "Bokfør", så får jeg opp feilmeldingen:
Kan ikke registrere betaling. Fakturaens gjennværende beløp er lavere enn angitt beløp.

Beløpet er jo kun betalt 1 gang via nettbank ved bruk av fil. Dette har jeg gjort flere ganger før ute problem. På de andre avstemningene står det jo "Avstem" i gult, men her står det "Bokfør", en grønn markør og grønn knapp.

3 SVAR 3
Highlighted
PARTNER

Sv: Kan ikke registrere betaling

Hei

Jeg går ut ifra at du bruker eAccounting, og svaret mitt er basert på det.

• Klikk på linjen slik at du får opp valget - Handling - og her velger du - Avstem
  • Da kommer du inn i bokføringsbildet hvor du velger Bilagstype - betaling av leverandørfaktura/kundefaktura.
  • Så legger du inn riktig beløp - dvs. fakturabeløpet som gjenstår.
  • Resterende beløp bokføres gjennom - Ny transaksjon - og da bør bilaget gå i null.

p.s.  Du skriver ikke noe om hvor stor differanse det er mellom gjenværende beløp og beløpet som er betalt - men jeg antar at det er snakk om øredifferanse.  Og da kan dette bokføres mot konto 7395 Øreavrunding.

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei og takk for raskt svar.

Det er ikke noe differanse.

Fakturaen ble sendt via fil da leverandørfakturaen ble registrert. Den ble betalt og via bankintegrasjon ble det registrert uttak. Men, når jeg skal bokføre, så står det at fakturaen er betalt. Fakturaen er i null, det er ingen differanse. Når jeg går inn i bilaget, så står det at fakturaen er betalt ut og at alt er OK. Men når jeg trykker på Bokfør i Kasse- og Bank oversikten, så får jeg opp feilmeldingen.

Det er noe veldig rart her..

CONTRIBUTOR **

Hei. 

Vanskelig å si nøyaktig hva som er skjedd her uten å faktisk se regnskapet ditt, men jeg anbefaler at du går til Kjøp - leverandørfakturaer. Finn så frem den aktuelle fakturaen som transaksjonen er relatert til.

Siden du møter på de utfordringene du beskriver kan det være at fakturaen enten er registrert som betalt via en annen konto, eller at den er blitt kreditert ved en feiltakelse. Trykk på fakturaen slik at du ser relaterte bilag og hva som evt. er tilfelle akkurat her. Hvis fakturaen er kreditert må du legge opp en ny  slik at du får registrert kostnaden i regnskapet. Da vil betalingen kunne knyttes mot den nyopprettede fakturaen. Hvis du har registrert faktura som betalt fra en annen konto må du angre matchingen slik at den igjen vil stå som ubetalt. 

Det kan også være at faktura er blitt dobbeltbetalt. I såfall må betalingen føres direkte mot reskontro inntil det blir tilbakebetalt fra leverandør.

Hvis du fortsatt har problemer anbefaler jeg at du ringer teknisk support som kan bistå deg videre. 

Med vennlig hilsen
Azets SmartAccounting
Anita Burström