avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ingvild22
CONTRIBUTOR *

Kilometergodtgjørelse i AS uten ansatte

av Ingvild22

Hei,

Vi er tre personer som har et AS, men ingen er ansatte i bedriften. I forbindelse med kundesalg i firmaet har vi brukt privatbil som den ene av oss eier. 

Nå ønsker vi å utbetale og føre kjøregodtgjørelse for antall km bilen er brukt i jobbsammenheng, og lurer derfor på hvordan dette føres riktig når personen som skal ha det utbetalt ikke er ansatt?

Vi har nå skrevet kjørebok, der vi har brukt statens skattefrie sats på 3,50 kr/km. Blir det riktig dersom vi nå utbetaler totalsum for kjøringen til eier av bil, også fører transaksjonen i regnskapet?

I så fall, blir dette riktig føring?

Debet 7100 Bilgodtgjørelse, oppgavepliktig

Kredit 2915 Gjeld til eiere 

Med vennlig hilsen

Ingvild

9 SVAR 9
Ingvild22
CONTRIBUTOR *

av Ingvild22

Tusen hjertelig 🙂 Har to siste spørsmål 

Er det nødvendig å hente skattekort i dette tilfelle, siden alt som skal bli utbetalt til frilanser er skattefri kjøregodtgjørelse? 

Opprettet frilanser uten sluttdato. Skal A-melding leveres i alle måneder, selv måneder uten utbetaling av godtgjørelse? Eller kun måneden påfølgende utbetaling?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja du må hente skattekort på alle som det skal innrapporteres opplysninger i a-melding.

Du trenger ikke sende a-melding hver måned så lenge du kun har frilanser og ingen fastansatte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Ingvild22
CONTRIBUTOR *

av Ingvild22

Supert tusen takk 🙂

Ble litt mye spørsmål her, men ser nå at det blir litt problematisk idet jeg skulle opprette ansatt "frilanser" inne på lønnssystemet. Det har seg nemlig sånn at kilometerne vi skal utbetale i godtgjørelse ble kjørt tidligere i høst, mellom august og november. Men han som skal motta godtgjørelsen har ikke vært registrert som ansatt (frilanser) i den perioden. Hvilken dato skal jeg velge startdato for ansettelsen som frilanser?

For hvis jeg forstår riktig, så kan jeg ikke sette startdato for ansettelsen i august, da vi ikke har levert inn noen A-meldinger for disse månedene? Kan jeg likevel sette startdato for ansettelsen 1 desember, og fremdeles utbetale det han kjørte tidligere i høst før han var registrert som ansatt nå i desember? Eller blir dette feil mtp at kjøreboken viser datoer før han ble registrert som ansatt?

Hvordan løser jeg dette? Tusen takk for god hjelp 🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg ville bare satt startdato 01.12.2020, Han blir ikke meldt inn i AA-registeret som Frilanser, så det har ikke så mye å si.

Så utbetaler du det antall kilometer han har kjørt. Hvilken måned han har kjørt har ingen betydning, så lenge det blir registrert på riktig år.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ingvild22
CONTRIBUTOR *

av Ingvild22

Hei, supert! 

Hvis jeg har forstått deg riktig, så oppretter man selve ansatt inne i eAccounting, og deretter rapporteres det til Altinn via en A-melding? Uten å opprette ansatt inne på Altinn?

av Jørn Karlsen

Hei

Ingen oppretter ansatte inne i Altinn.

Men i lønnssystem, så du oppretter ansatte i lønn, og siden denne personen ikke er ansatt, så angir du han som frilanser. Da 

Da blir han ikke rapportert inn i AA-registeret som ansatt. Men du får rapportert kilometergodtgjørelse som du er pliktig til å rapportere på alle som mottar dette.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ingvild22
CONTRIBUTOR *

av Ingvild22

Hei, takk for svar! 

I forkant av lønnsslippen, skal jeg opprette et manuelt bilag med Kredit 1920 bankinnskudd og Debet 2930 Skyldig lønn, med den summen som skal utbetales i bilgodtgjørelse? 

Deretter kjøre lønnslippen med Kredit 2930 Skyldig lønn og Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepliktig? 

Etter det jeg kan se blir dette 4 posteringer i regnskapet

Lurer også på om jeg har forstått riktig at det ikke er nødvendig å betale arbeidsgiveravgift til staten da vi bruker skattefri sats og frilanser? 

av Jørn Karlsen

Hei

Vanligvis kjører man lønn, før man bokfører utbetalingen.

Det blir 2 bilag

Lønnsslippen bokføres automatisk.

Så utbetaler du beløpet og fører det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2930 Skyldig lønn

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Det er riktig sats på bilgodtgjørelse som er skattefritt kr. 3,50. Og dere må som dere har gjort skrive kjørebok med følgende innhold

Navn

Adresse

Dato/klokkeslett for avreise

Dato/klokkeslett for fremme

Formål med kjøring. Navn på kunde/formål med kjøringen

All kilometer må utbetales og innberettes via lønn og A-melding.

Så dere må opprette han som eier bilen som ansatt.

Men siden han ikke har ut lønn så oppretter dere han som:

Type kontrakt: Frilanser

Da er han ikke ansatt, men det kan innrapporteres eks. utbetaling av bilgodtgjørelse.

Bilgodtgjørelse, er skattefritt og fritt for arbeidsgiveravgift så lenge dere bruker satsen kr. 3,50.

Men dere er pliktig å rapportere det i A-melding.

Når dere kjører lønnsslipp bil føringen automatisk slik:

Kredit 2930 Skyldig lønn

Debet 7100 Bilgodtgjørelse, oppgavepliktig

Og kan utbetales til den som skal ha pengene.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen