avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hanne Skjenald
CONTRIBUTOR *

Kjøp av anleggsmiddel fra privatperson

av Hanne Skjenald

Jeg trenger hjelp med å bokføre kjøp av anleggsmiddel fra privat person. Kjøpet er finansiert med banklån på 300.000 og 30.000 fra bankkonto. Har ingen "kvittering" på kjøpet.

Til nå har jeg bokført:

1230 personbiler 330.000 DEBET     

1920 bank              30.000 KREDIT

2299 annen lg     300.000 KREDIT

Jeg får jo ikke lagt inn dette som en leverandørfaktura, så er dette nok mtp. dokumentasjon o.l? 

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dette er kjøpt privat, har du sikkert en kjøpekontrakt som kan brukes som bilag.

Føringen blir da slik.

Bilag 1

Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 30.000,-

Debet 1200 Maskiner og anlegg kr. 30.000,-

Bilag 2.

Kredit 2240 Pantelån Kr. 300.000,-

Debet Debet 1200 Maskiner og anlegg kr. 300.000,-

Disse bilagene må føres som bankbilag, under Regnskap - Bilag og nytt bilag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hanne Skjenald
CONTRIBUTOR *

av Hanne Skjenald

Takk for svar! Jeg har enda et spm. På lastebilen fulgte det med en asfaltbalje, og den skal vi selge videre for 30.000. Hvordan får jeg opprettet en faktura på den uten å måtte opprette et "produkt"? Har lagt inn lastebilen og asfaltbaljen som to forskjellige eiendeler. Så lastebilen står med 300.000 i verdi og asfaltbalje til 30.000. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis det er en bil skal de bokføres på konto 1230 Biler

Bokfør 300.000 på konto biler, mens asfaltbalje bokføres på konto 4400 Fritt kjøp.

Bilag 1

Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 30.000,-

Debet 4400 Fritt kjøp kr. 30.000,-

Bilag 2.

Kredit 2240 Pantelån Kr. 300.000,-

Debet Debet 1230 biler kr. 300.000,-

Når denne selges kan du opprette et produkt. og legge inn kontoppsett salg - varer mva fritt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hanne Skjenald
CONTRIBUTOR *

av Hanne Skjenald

Jeg har nå opprettet en faktura på baljen, og trykt "selg eiendel" under eiendeler. Men da bokførte visma automatisk:

4400 fritt kjøp KREDIT 30.000

7800 tap ved salg av anleggsmiddel DEBET 30.000, og da førte jeg salgssum 30.000 å anskaffelsesverdi 30.000, slik at det gikk i 0. Er det fordi jeg huket av for at den ikke skulle avskrives når jeg la den inn som eiendel? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Denne eiendelen som du skulle selge videre med en gang skulle du ikke lagt inn i eiendelsregisteret.

Men siden du har fått tapet på konto 7800 tap ved salg av anleggsmiddel, må du også sørge for å få inntekten inn på denne kontoen også.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen