Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CHAMPION *

Kjøp av bruktbil fra aksjonær

Hei,

jeg som privatperson/aksjonær skal selge min bil til vår AS. Jeg har lest følgende:

Her er det aksjelovens § 3-8 om salg mellom nærstående parter som trer inn. Det skal utarbeides en redegjørelse for transaksjonen, verdsettes til virkelig verdi (dvs takst) og revisor skal bekrefte redegjørelsen. Dette skal så meldes til Brønnøysund.

Spørsmål:
- Kan jeg bruke ca. verdi (f.eks bilkalkulator) som takst eller må det brukes spesifikk beregningsmetode?
- Vi har ikke revisor. Må jeg sende redegjørelsen likevel og hvordan?

Mvh Anja

3 SVAR 3
PARTNER

Sv: Kjøp av bruktbil fra aksjonær

Hei

Ref. Aksjeloven §3-8 + 2-6

• virkelig verdi/takst kan gjøres hos f.eks. Merkevareforhandler
  • revisor bekrefter redegjørelsen.  Dette henger ikke sammen med revisjonsplikten, så en hvilken som helst revisor kan brukes til dette. 
Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting
CHAMPION *

Hei,

kan jeg også bruke verdsettingen fra Skatteetaten som finnes på skattemeldingen post 4.2?

mvh Anja

PARTNER

Hei

Verdisettingen på skattemeldingen post 4.2 kan ikke brukes.

Det må være takst til virkelig verdi, og da utføres det hos merkevareforhandler/bilforhandler.

Det bør også foreligge revisorbekreftelse på verdifastsettelsen.

Vi må på det sterkeste anbefale at det følges de lover og regler (Ref. Aksjeloven §3-8 + 2-6), som gjelder for disse forhold. Da det ved et eventuelt bokettersyn, vil være ting som blir nøye sjekket. Og da er det viktig at man har dette på plass.

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting