Mine områder
Hjelp
opoopo
CONTRIBUTOR **

Kjøp av firma, hvordan bokføre?

av opoopo

Mitt firma har kjøpt opp et annet firma nå i 2018. Aksjonærene er betalt ut og firmaet mitt er nå 100% aksjeeier. 

Spørsmål 1:

Hvordan skal betalingen til de forrige aksjonærene registreres? Skal det på konto 1350? 

Spørsmål 2:

Skal da kjøpesummen registreres som eiendel på firmaet mitt i eaccounting?

Spørsmål 3:

Opprinnelig aksjekapital i firmaet er høyere enn det kjøpesummen var. Skal dette gjøres noe med eller er det sånn det er? 

Takk for svar 🙂

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei 

Spørsmål 1:

Hvordan skal betalingen til de forrige aksjonærene registreres? Skal det på konto 1350? 

Svar: Bokføringen, øker egenkapitalen i ditt selskap og bokføres på følgende konto 2000 Aksjekapital.

Er det slik at du skal ha 2 selskaper, så oppretter du ny konto eks. 2001 Aksjekaptal og firma navn.  

Spørsmål 2:

Skal da kjøpesummen registreres som eiendel på firmaet mitt i eaccounting?

Svar: Ja konto 2000 eller 2001

Spørsmål 3:

Opprinnelig aksjekapital i firmaet er høyere enn det kjøpesummen var. Skal dette gjøres noe med eller er det sånn det er? 

Svar: Det kommer an på hvordan overtakelsen gjøres. Avslutter forrige eier regnskapet på kjøps dato og får dette tapet i sitt regnskap.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

opoopo
CONTRIBUTOR **

av opoopo

Takk for svar. 

Vi skal bare overta firmaet. Vi har betalt til aksjonærene så skal aksjene overføres til vårt firma.

Blir det fremdeles korrekt med 2000 serien? Siden den heter "aksjekapital". 

Når det kommer til regnskapet så får vi tilsendt dette fra den leverandøren de hadde. Dette avsluttes midt i 2018 så vi har en god punchejobb foran oss. Så tenkte vi å bare tegne opp en egen eaccountingavtale for dette firmaet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da skal du bokføre dette i konto klasse 2 eks. 2000 Aksjekapital.

Hvis du skal ha dette nye selskapet som eget firma med eget org, nr. så må du ha en ny regnskaps base på dette. eAccounting er supert.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen