avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

SmarthusetAS
CHAMPION *

Kjøp av lisens til mine kunder fra utlandet

av SmarthusetAS

Hei

Jeg har kjøpt inn flere bruker-lisenser til en kunde for software som jeg har programmert for kunde.

...., men skjønner ikke helt hvoran jeg skal få ført dette riktig i Visma eAccounting.

Ikke får jeg registrert kunden fordi jeg mangler all info om bankkonto/swift detajer og da nekter Visma meg å opprette de som kunde. Dette er noe som ble kjøpt med firmaets visakort på internett, så jeg må vel føre dette som en kvittering regner jeg med (?). Kjøpet er gjort i norske kroner.

Men alikevel - Hvordan føres dette?

Beløpene er fra ca 700 NOK kr ex mva og oppover til ca 3.500 NOK ex mva. (Visma/dnbNor er linket sammen..)

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du fører riktig hvis du fører slik som ditt vedlegg og vi har i vår support artikkel.

Det skal føres slik som i vedlagte link:

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Skattselvangivelse/Foring-av-moms-pa-fakturaer-fra-utland---Post-7/

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jan Olav Lohne1
CONTRIBUTOR ***

av Jan Olav Lohne1

Hei, Jørn!

Blander du ikke sammen ulike ting her? Det første spørsmålet gjelder kjøp av tjenester fra utland, og dersom man er mva-registrert skal dette synliggjøres på mva-oppgaven.  Da blir det vel feil å si at man ikke trenger å tenke på mva? Jeg sliter med å få eAccouting til å beregne dette riktig, og poster en egen sak på dette. Men fant denne på leting etter om spørsmålet allerede var besvart.

Det andre spørsmålet gjelder kjøp av fysiske varer. Han beskriver at han har ført mva mot post 7 i mva-oppgaven (tjenester fra utland). Men her har han vel etter all sannsynlighet fått en mva-faktura fra Posten eller Speditør som skal føres på vnalig måte mot inngående mva.

Jeg er ikke utdannet innen regnskap, så tilbakevis meg om jeg tenker feil. Men jeg tenker at det er dumt om ting som ikke er riktig blir stående i forumet som en løst sak. Det er nok mange som er innom her og prøver  å lære litt...

Godkjent løsning
SmarthusetAS
CHAMPION *

av SmarthusetAS

Her er vedlegget  -Håper jeg har gjort noe riktig! 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Even

Ja det er nok riktig. dessverre ser jeg ikke ditt utkast, da det ikke er lastet opp.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

SmarthusetAS
CHAMPION *

av SmarthusetAS

OK. Takk

Enda ett oppfølgingsspørsmå relatert til dette:

Gjelder dette også ved fysiske varekjøp - og ikke bare tjenester? 

Jeg har en faktura fra utenlandsk leverandør - i dollar.  på 10.750 NOK (Uten MVA). betalt med VISA kort.

Har ført det slik som beskrevet her: http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Skattselvangivelse/Foring-av-moms-pa-fakturaer-fra-utland---Post-7/

Jeg tror jeg har ført det riktig... men usikker  (Mitt utkast på føring ligger som vedlegg)

Ettersom beløpet er uten MVA må vel dette registreres inn uansett. Så jeg lurer på om jeg har gjort det riktig?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Nei hvis du ikke har MVa fradrag eller hvis det ikke er MVA spesifisert på bilaget skal du føre alt på kostnadskontoen.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

SmarthusetAS
CHAMPION *

av SmarthusetAS

Ok. Takk for svar.

Et oppfølgingsspørsmå relatert til dette:

Hva gjør jeg ettersom dette er beløp uten MVA ? Skal jeg føre inn MVA noe sted? Eller trenger jeg ikke tenke på MVA i det hele tatt?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du har kjøpt dette med kort kan du føre det som en banktransaksjon

Kredit: 1920 Bankinnskudd

Debet: Kostandskonto (hvis det skal viderefaktureres så er det en konto i 4000 serien)

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen