Mine områder
Hjelp
Proton
CONTRIBUTOR *

Kjøp av software lisenser innland&utland

av Proton

Hei!

1. Jeg kjøper software lisenser fra et norsk firma for videresalg. Hvilken konto skal jeg benytte?

2. Jeg kjøper software lisenser fra utlandet som jeg benytter til å levere IT-tjenester til kunder i Norge. Tjenestene lever, i skya men benyttes av kunder i Norge. Hvilken konto skal dette føres mot? 

Mvh.

Per Otto Opstad

6 SVAR 6
Proton
CONTRIBUTOR *

av Proton

6000 serien er vel "annen driftskostnad" mens 4000 er vel for varekostnader der varen kjøpes inn og videreselges.

Når jeg kjøper en lisens som benyttes til å levere en IT-Tjeneste da er vel ikke dette å regne som en varekost, men en en driftskostnad som jeg må betale for å kunne levere tjenesten?

Skal jeg da f.eks bruke 6420 Leie Datasystemer?

Det er vel forskjellen mellom å kjøpe en vare eller tjeneste for direkte videresalg kontra å kjøpe dette for å bygge en tjeneste som selges videre som forvirrer meg.

Fint om du kan oppklare dette.

Takk!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt, disse kostnadene bør føres i konto klasse 4xxx. Da dette er din kostnad for å selge tjenester.

Ved å føre innkjøpene på disse tjenestene i konto klasse 4xxx, så kan du måle bruttofortjeneste på dine salg.

For å gi deg svar på riktige kontoer så trenger jeg å vite om du er MVA pliktig. 

Og om det er MVA på fakturaene du får fra selskap i Norge, 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Proton
CONTRIBUTOR *

av Proton (Oppdatert ‎09-11-2020 09:03 av Proton )

Ja jeg er MVA registrert og tar inn MVA på disse tjenestene og varene.

Jeg kjøper både fysiske varer og tjenester(serverleie, lisenser m.m.) fra innland og utland i NOK og utenlandsk valuta. Lisenser og serverleie benyttes til å kunne levere de tjenestene jeg selger, mens noen brukes til intern drift.

Hvilke kontoer er da aktuelle?

Skal vel ikke blande inn et varelager her om det er snakk om kjøp av lisenser som jeg bruker for å levere tjenestene mine?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da ville jeg opprettet 2 nye kontoer.

4410 Kjøp tjenester for videre salg MVA kode (ingen MVA), Du kan kopiere konto 4400)

4510 Kjøp tjenester MVA pl. MVA kode 02 25% inngående MVA

Når du bokfører faktura på disse tjenestene fra utlandet så må du legge til en konto for å beregne Import MVA.

Så da blir føringen slik:

Kredit 2400 Leverandørgjel

Debet 4410 Kjøp tjenester for videre salg

Kredit 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland *

* Når du legger inn konto 2745 Grunnlag utgående mva kjøp av tjenester utland til kredit, så vil systemet selv regne ut import MVA til betaling og fradrag på samme beløp. Det blir ingen MVA å betale.

Men vi er pliktig å beregne import MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Proton
CONTRIBUTOR *

av Proton (Oppdatert ‎09-11-2020 16:22 av Proton )

Kan jeg bruke 4300 "Innkjøp av varer for videresalg, høy avgiftssats" til både varer og tjenester innenlands da (med 25% moms)?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skal bruke forskjellige kontoer på Tjenester og Varer. Da det også skal være forskjellige MVA koder på tjenester og varer.

Jeg ville heller opprettet nye kontoer som jeg skrev i mitt forrige svar.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen