avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AdministrasjonRT
CONTRIBUTOR **

Kjøp av varebil fra AS med lån

av AdministrasjonRT

Hey,

hvordan kontere kjøp av bil fra AS

Bil pris 77 861kr

Omregis 1139kr

Egenkapital 30 000kr

Lån rest beløp

6 SVAR 6

av Jørn Karlsen

Hei

Kjøp av bil føres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld kr. 77 861,-

Debet 1230 Biler 77 861,- (er det grønne skilter på bilen, ahr du MVA fradrag dersom det er spesifisert mva på fakturaen)

Så fører du egenkapitalen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd Kr. 30 000,-

Debet 2400 Leverandørgjeld

Lånet, hvis det blir direkte utbetalt til selger føres det slik:

Debet 2400 Leverandørgjeld

Kredit 2240 Pantelån

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

AdministrasjonRT
CONTRIBUTOR **

av AdministrasjonRT

Og ser at lånebeløp er 49000kr for bil og 4995kr eteblr gebyr. Betaler avdrag og 95kr 60mnd gebyrer. Hvordan bokføre dette beløp? Pantelån er 49 000? eller hele beløp? og hvis 49000 så rest av beløp hvordan kontere? 

av Jørn Karlsen

Hei

Beløpet som skal føres å¨konto 2240 Pantelån, kommer an på hva som står på kontakten. Men normalt, så er det lånet og gebyrer. 

Avdrag på lånet føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2240 Pantelån (avdraget)

Debet 7770 Bank og kortgebyr

Debet 8150 Rentekostnader kredittinstitusjoner

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

AdministrasjonRT
CONTRIBUTOR **

av AdministrasjonRT

Litt ukklart på billån registrering. Dette er Santander lån kontrakt jeg registrerer nå på. Slik du skrev, men får feilmelding. Kan du forklare hva jeg gjør dårlig her?

av Jørn Karlsen

Hei

Enten må du føre det som bankbilag som jeg har foreslo i forrige svar. Som er mye enklere.

Hvis ikke må du føre flere bilag.

Inngående faktura - Kjøp og Leverandørfaktura

Så må du føre betaling g lån som bankbilag.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei,

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning. 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager