for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Har et aksjeselskap der vi har kjøpt inn en del småting som ikke er balanseført (ført mot 6550). Noe av dette trenger vi ikke lengre og jeg kunne tenke meg å kjøpe det fra selskapet. Det er snakk om småbeløp type noen hundrelapper, men jeg tenker uansett at det bør gjøres riktig og at jeg vil betale for det.
Kan jeg som eier bare kjøpe dette til ordinær markedspris/anskaffelseskost og at selskapet fakturerer meg som en vanlig kunde?
Eller må dette føres som privatuttak?
Løst! Gå til løsning.
En oppfølger på denne. Her er det altså snakk om salg av noe som ikke er bokført som varekjøp, og dermed ikke i noe varelager.
Kan det som selges likevel bare føres mot konto 3100 (når vi ikke er mva-registrert), og eventuelt konto 3000 (etter at vi er registrert).
Hei
Det er korrekt. Sal skal føres på konto 3100 (når vi ikke er mva-registrert), og eventuelt konto 3000 (etter at vi er registrert). selv om dere ikke har noe varelager.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Du skal lage en vanlig faktura med MVA om dere er MVA pliktige.
Siden du har et AS, kan du ikke føre det mot konto 2060 Privatuttak. (denne kontoen brukes kun for de som har selskapsform ENK)
Men du kan føre det ut av konto 1500 Kundeforeninger mot konto 1384 Fordringer på daglig leder.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.