avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Toviba
CONTRIBUTOR *

Kjøp med kredittkort knyttet mot leverandør

av Toviba

Hei,

Jeg har lest gjennom mange tråder angående bokføring av leverandørfakturaer som er betalt med kredittkort. Men får ikke helt taket på det. Til nå har jeg betalt alle fakturaene til kredittkortselskapet ved å føre kredit 1920 bankkonto og debet 1520 Kredittkort. Jeg har også ført renter og gebyr på de respektive kontoene. Men hvordan skal jeg føre kjøpene? Det er viktig for meg at jeg får ført de mot leverandør og ikke bare kostnadskontoen. Blir det da rett å å gjøre som jeg har gjort i vedlegget her?
Hvis ikke, kan dere vennligst lage en oppdatert steg-for-steg-instruks på hvordan man skal forholde seg til kjøp med kredittkort og likevel beholde oversikt over leverandørene? Jeg ønsker ikke at Eurocard skal stå som leverandør og jeg kun får ført rett kostnadskonto. 

9 SVAR 9

av Jørn Karlsen

Hei

Vedlagte føring blir dessverre feil:

Føring av Kredittkort fakturaene gjøres slik:

Kredit 2400 Leverandør gjeld

Debet 1520 Kredittkort

Alle kvitteringene som tilhører kredittkort fakturaen fører du på følgende måte:

Kredit 1520 Kredittkort

Debet kostnads-konto for hva du har kjøpt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Toviba
CONTRIBUTOR *

av Toviba

Nå har jeg sett igjennom svaret ditt nok en gang og det blir ikke rett. Det er jo slik jeg ikke vil ha det. Da vil jeg få en stor post på Eurocard som leverandør og kjøpene blir riktignok ført på rett kostnadskonto, men jeg vil jo knytte disse beløpene til de leverandørene jeg faktisk har. Som i mitt tilfellet er ulike guidebyråer, hoteller, transportleverandører etc som alle benytter seg av agentløsninger på nett der vi betaler med kredittkort. Dette er tjenester vi selger videre til våre kunder - altså vår varekostnad. Hvordan blir dette rett med den løsningen du har skissert? 

Jeg forsøkte å gjøre som du skrev, men satte da kredit leverandørgjeld (med den leverandøren jeg faktisk har hatt - det er jo ikke Eurocard som har levert tjenesten)  Ser at ikke det heller kan bli rett. 

Jeg presiserer igjen:

- Jeg kjøper en tjeneste som jeg selger videre til min kunde som del av en pakke.

- Jeg betaler denne tjenesten med et kredittkort. (bilag kan være faktura eller kvittering)

- Jeg vil føre kjøpet av denne tjenesten mot leverandør. (Den faktiske leverandøren av  den aktuelle - - tjenesten - ikke leverandøren av kredittkjøpstjenesten) 

- En gang pr.mnd mottar jeg en faktura fra kredittkortselskapet, da betales periodens kjøp samlet fra min driftskonto (knyttet med bankintegrasjon) og i tillegg kommer renter/gebyrer knyttet til selve kreditten som må føres på sine respektive konti.

Dette er en problemstilling jeg ser flere har spurt om tidligere og fått mange ulike, upresise svar. Andre løsninger har gode systemer for denne problemstillingen (les Fiken). Kan du hjelpe? 

Hallvard Kolle
CONTRIBUTOR ***

av Hallvard Kolle

Eg løyser det slik: Sjå bilde.

Når du får faktura frå Eurocard bruk 2390 som kostnadskonto og balanse går i null.

Betaling som vanleg.

av Jørn Karlsen

Hei

Det stemmer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Siden du betaler med kredittkort og ikke får faktura fra de ulike stedene du handler så er Eurocard leverandøren din. Og alle kvitteringene er bilagene.

Hadde du betalt dette kontant vile føringen vært slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet ulike kostnads kontoer

Du skal ikke føre kvitteringer som leverandørgjeld.

Du kan føre dette på 2 måter.

Alternativ 1.

Alle kvitteringen føres som maulet bilag:

Kredit 1250 Eurocard

Debet de forskjellige kostnads kontoene

Når fakturaen fra Eurocard kommer fører du den slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 1520 Eurocard

Konto 1520 skal da gå i null.

Så betaler du Fakturaen og den føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandørgjeld

Alternativ 2

Føre fakturaen slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet alle kostnads kontoer og legge ved alle kvitteringer,

Så føres utbetalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandørgjeld

Da går kontoen leverandørgjeld i null.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Hei! Jeg skal bruke rådet her, men ville bare spørre, da kredittkort faktura går over en MVA termin som er allerede bokført (jeg har byttet bokførings system i May), hva skal jeg gjøre med de innkjøppene som skjedde i April, men var bokført i gammelt system på en annen måte? Laster opp veddlegg her.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Fakturaen fra kredittkort selskapet. Fører du som en leverandørfaktura. med dato på fakturaen. 

Så legger du ved alle kvitteringene. MVA fradraget kommer da i den måneden som står på fakturaen.

Selv om noen kvitteringer har dato måneden før.

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Toviba
CONTRIBUTOR *

av Toviba

Takk for svar, men hvordan får jeg da registrert betalingen til kredittkortselskapet? Den vil jo gå fra min bankkonto (driftskonto). 

av Jørn Karlsen

Hei

Betaling av leverandørfakturaen bokføres som vanlig utbetaling:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandørgjeld.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen