for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
Jeg handler børsnoterte aksjer på Oslo Børs gjennom et AS. Selskapet har ingen ansatte.
Jeg ser blant annet i NRS 8 og andre steder at selskaper som som har investeringsvirksomhet som hovedaktivitet skal inntektsføre gevinst som driftsinntekt på konto 3891 og ikke som finansinntekt på konto 8077. Jeg har 2 spørsmål til dette:
- Gjelder dette min type virksomhet?
- Er det riktig å anta at fritaksmodellen ikke gjelder i mitt tilfelle?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Kjenner ikke ditt selskap og all informasjon, men siden dette er eneste inntekten ville jeg ført det på konto 3891.
Fritaksmetoden gjelder for selskap:
Fritaksmetoden er en metode i norsk skatterett for beskatning av aksjeinntekter (aksjeutbytte eller aksjegevinst) som tilfaller aksjonærer som er aksjeselskaper, foreninger eller stiftelser (eller selskap med lignende ansvarsform)[1]. Hovedregelen er at disse selskapene ikke er skattepliktig for inntekt eller fradragsberettiget for tap ved aksjeutbytte eller salg av aksjer.[2]
Så antar dette ikke gjelder deg.
Men for å være sikker ville jeg spurt Skatteetaten.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Takker for svar. Ettersom jeg har et aksjeselskap virker dette fortsatt uklart. Skal det tolkes slik at Aksjeselskaper som har investering som hovedaktivitet ikke kan benytte fritaksmetoden, men aksjeselskaper som ikke har investering som hovedaktivitet kan benytte seg av fritaksmetoden?
Hei
Du finner mer informasjon på denne linken
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.