Mine områder
Hjelp
Ahsan
CONTRIBUTOR **

Kjøregodtgjørelse

av Ahsan

Hei

Jeg driver et AS og kjører til og fra jobb ca 120 km hver dag. Hvilke muligheter har jeg? skattefritt?

mvh

Ahsan

3 SVAR 3
chargewolf
CONTRIBUTOR *

av chargewolf

Hei. Jeg synes dette svaret er mangelfullt. Det kommer vel an på hvilken type kjøring det er snakk om og hvilken type jobb det er snakk om. Ved kjøring til oppdrag av selvstendig art blir det vel å anse som tjenestereise og ikke nødvendigvis jobbreise. Jeg vet at reglene ikke er helt enkle på dette området. Ved fakturering av flere kunder er det også råd å anse oppdrag av mer uselvstendig art som tjenester. Reglene sier at der du tilbringer mer enn 50%? av tiden innen en toukersperiode, blir å anse som et fast arbeidssted, og reiser til andre oppdrag blir å anse som tjenestereiser, selv om oppdraget har lang varighet og er av mer uselvstendig art.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skrev i spørsmålet:

Jeg driver et AS og kjører til og fra jobb ca 120 km hver dag.

Og da er svaret slik: Kjøring hjem arbeid (kontor) så kan du dessverre ikke skrive bilgodtgjørelse for.

Men kjører du til kunde osv, kan du skrive kjørebok.

Kjøreboken skal innholdet følgende:

Dato og klokkeslett

Fra gateadresse

Til Gateadresse

Formål med kjøringen (eks. hvilken kunde du har besøkt og hvorfor)

Antall kilometer

Så gjentar du dette på hjemreise, eller videre til neste kunde.

Satsen som er skatte fritt og arbeidsgiveravgifts fritt er kr. 3,50

Dette må legges inn på lønnsart Bilgodtgjørelse under 10 000 km
og rapporteres i A-meldingen hver måned.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er ingen skattefri kjøregodtgjørelse for hjem - arbeid.

Skal du ta ut kjøregodtgjørelse for hjem - arbeid blir det å anse som lønn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen