avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Magne Arnø Møksvold
CONTRIBUTOR **

Kjøregodtgjørelse

av Magne Arnø Møksvold

Hei

Jeg har ENK og skal føre kjøring inntil 6000 km. Jeg bruker privatbil for leveringer og skriver kjørebok etter reglene.

Jeg vil legge dette inn i Visma Eccounting slik at godtgjørelsen blir en fordel for meg privat på skatten min.

Gjør jeg det riktig hvis jeg åpner Nytt Bilag, velger malen  Kjøregodtgjørelse og benytter kontoene som kommer opp der 7100 på kredit og debet? 

Skal jeg bruke satsen 4,03 x 6000 km  eller 3,80 x 6000 km ? 

8 SVAR 8

av Jørn Karlsen

Hei

Denne fordelen skal du føre slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.

Satsen du skal bruke er Skattedirektoratets sats på kr. 3,50

Og ikke Statens sats på kr. 4,03, det gjelder kun ansatte som får lønn, og må skattes mellom Skattedirektoratets sats på 3,50 og Statens sats på kr. 3,50.

(kr. 3,80 er ensats som er 2 år gammel)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Alicesmusikkskole
CONTRIBUTOR *

av Alicesmusikkskole

Jeg trenger råd med hvordan jeg kan finne kredit 2060 privatuttak, for å føre mine reisekostnader til bedriften i 2019. Jeg får melding at det året 2019 er "låst", hva det nå enn betyr. Prøvde å finne 'kjøregodtgjørsle' på 'nytt bilag', men det var ikke en av valgmulighetene.

Jeg har både kjørt kilometere og foretatt båtreiser og må visst registrere det i regnskapet, ikke bare i næringsmeldingen. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

av Jørn Karlsen

Hei

Reiseutgiftene dine føres slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 7140 reiseutgifter ikke oppgave pl. (fergebillett)

Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgave pl. (bilgodtgjørelse)

Hvis du får beskjed om at regnskapsperiode er låst, så har du trolig låst regnskapsåret eller perioden.

Gå til Innstillinger - Firmainnstillinger - Boksføringopplysninger og se hvilen periode som er låst.

Eller gå til Innstillinger - Regnskapsår og IB, og se om 2019 er låst.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Alicesmusikkskole
CONTRIBUTOR *

av Alicesmusikkskole

Hei, takk for forklaringen, men hvor finner jeg Kredit 2600 og Debet 7140 og Debet 7100? Jeg har 6 valg: Startside, Slag, Kjøp, Kasse og bank, Regnskap og Innstillinger. Hvilken må jeg velge først?

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dette ikke er en inn eller utbetaling, så må det føres som manuelt bilag. 

Gå til Regnskap - Bilag - Nytt bilag.

Men du skriver feil konto: Kredit 2060 og Debet 7140 og Debet 7100.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Alicesmusikkskole
CONTRIBUTOR *

av Alicesmusikkskole

Hei,

Må beløpet til reiseutgifter BÅDE føres på Kredit 2060 - privatuttak òg på debet 7140 + 7100? Skal beløpene være like?

Magne Arnø Møksvold
CONTRIBUTOR **

Vel og bra så langt.. men

Da skal jeg ikke bruke noen av Bokføringsmalene..

På MVA -Kode, skal jeg velge noe her? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

Hei

Jeg tror ikke det finnes noen bokføringsmal på dette.

Det skal ikke føres noe MVA på bilgodtgjørelse.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen