avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Konto 1070 Utsatt skattefordel

av Anonymous

Hei

Skal ta min første årsavsluttning. Og har en utsatt skattefordel på konto 1070 fra 2016. Hvordan føres denne?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Torfinn Lundblad1
VISMA

av Torfinn Lundblad1

Hei! 

Utsatt skattefordel som immateriell eiendel og tilsvarende utsatt skatt som forpliktelse er konti som benyttes for å uttrykke virksomhetens skattemessige posisjoner og verdier målt opp mot de regnskapsmessige verdiene. 

Dersom du ikke har fagkunnskap om på hvilket grunnlag endring i utsatt skattefordel / utsatt skatt bokføres i forbindelse med årsoppgjøret, blir dette for omfattende å informere om i faglig forum, og vi anbefaler at du kontakter den aktøren som bistod med å utarbeide årsoppgjøret for 2016.

Vi kan imidlertid henvise til at RF-1217 Forskjeller regnskaps- og skattemessige verdier, i post 182 oppsummerer grunnlag for beregning av utsatt skatt / -fordel. 

F.eks. dersom post 182 inneholder sum -1 000 000, vil dette kunne kvalifisere til bokføring av 230 000 (23% av grunnlaget) som utsatt skattefordel pr.31.12.2017. 

Det blir da en endring ifht bokført på konto 1070 pr.1.1.2017 (31.12.2016), som posteres mot konto 8320 Endring utsatt skatt. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad