avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

Konto 2080 og 2050

av Mariannw

Hei. 
Når årsregnskapet kommer tilbake fra regnskapsfører og det står kr 5564 på konto 2080 udekket tap (samme beløp stod også der i 2019) OG -26624 kr på konto 2050 (-69044 kr i 2019), bør jeg si noe?

Gjelder min niese som skal overta regnskapet selv neste år - med min hjelp. Dette kan jeg ikke nok om. Hvis jeg bare lar det stå, får det konsekvenser neste år, eller er det bare å motregne de to for å få vekk 2080? 
Takknemlig for svar. Jeg har bedt de korrigere flere ting allerede, og kvier meg for å «klage» igjen..

hilsen Mariann

3 SVAR 3
Mariannw
CONTRIBUTOR ***

av Mariannw

Takk Jørn. Det var underskudd i 2020 også,  Men annen egenkapital konto 2050 er på -26624 etter disponeringene deres i 2020. Så da er mitt spørsmål om ikke det som står på 2080, kr 5564, burde vært motregnet mot 2050. 
Men får det noen konsekvenser, skattemessig, om det står som det gjør? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ved underskudd skal underskuddet føres til debet på konto 2080 Udekket tap. 

Så ved et år dere har overskudd, så mot regnes beløpet på konto 2080 Udekket tap, mot overskuddet før skatteberegning. Og saldo på konto 2080 Udekket tap overføres på konto 2050 Annen egenkapital.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du hadde saldo på konto 2080 Udekket tap i 2019 på kr. 5 564, og overskudd på et større beløp i 2020. Da skal konto 2080 Udekket tap tømmes opp mot overskuddet. og redusere det som føres på konto 2050 Annen egenkapital.

Så jeg ville spurt regnskapsfører om dette.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen