for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Jeg bruker privat bil i næring.
Lager reiseregning fra mitt ENK til meg selv. Bruker da konto 7080. Det er vel riktig?
På de oppdragene som er MVA-pliktig, skal man føre mva på konto 7080? Mener jeg ikke har sett tidligere at det har kommet opp mva-klasser når man legger det inn, men nå kom det automatisk. Hva blir rett?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Tror du blander litt her.
Hvis ditt firma eier bilen skal du skattes av private kjørte kilometer, og satsen er kr. 3,40 pr private kjørte kilometer.
Da må du ha en elektronisk kjørebok installert i bilen.
Og da føres det slik:
Kredit 2057 Fradragsført bruk av privat bil
Debet 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring
Bruker du din private bil i jobben, kan du få dekket kilometergodtgjørelse på tjeneste kjøring. Her er satsen kr. 3,50
Og det bokføres slik:
Kredit 2060 privatuttak / eller 1920 Bankinnskudd
Debet 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.
men du kan kun få dekket inntil 6000 km i året.
Og må ha skrevet kjørebok:
Dato
Fra adresse (gatenavn og nr, poststed)
Til Adresse (gatenavn og nr, poststed)
Formål med kjøringen (hvilken kunde du har besøk, firmanavn og navn på person du møtte)
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei
Firmaet eier ikke bilen. Og det er et ENK jeg har.
Så jeg skal altså bruke 7100 og ikke 7080?
Jeg får ikke det helt til å stemme da jeg får opp dette da jeg søker på konto 7080: "Denne kontoen kan brukes når en selvstendig næringsdrivende i et enkeltpersonforetak krever fradrag for bruk av privatbil inntil 6 000 km i virksomheten etter sats fastsatt i de årlige takseringsreglene § 1-3-20."
All bruk av privat bil er dokumentert med dato, fra/til-adresse, og formål ført i en reiseregning fra meg privat til mitt ENK.
Utfordringen her var egentlig at når jeg førte konto 7080 i Visma nå så kom det opp automatisk moms-konto på den. Jeg er klar over at jeg kan endre det, men spørsmålet var egentlig om det er MVA-pliktig ved mva-pliktig oppdrag, eller ikke...
Men nå er også spørsmålet om det altså stemmer at jeg IKKE skal bruke konto 7080, men skal bruke 7100 som du skriver her - da bil er privat, og jeg har ENK.
Hei
Som eier av ENK skriver du kjørebok som du skriver.
Så bokfører du dette bilaget slik:
Debet 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring (ingen MVA)
Debet 2060 Privatuttak
Så kan du om du ønsker utbetale beløpet.
Dessverre ser jeg konto 7080 Bilkostnader, bruk av privat bil i næring, ligger inne med feil MVA kode. Det skal være ingen MVA.
Jeg har gitt beskjed til utviklings avdelingen, som vil rette dette.
Konto 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl. er en konto du skal bruke dersom du har ansatte som får dekket Bilgodtgjørelse oppgavepl.. Og dette må rapporteres via lønn og A-melding.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Takk!
men det er vel heller ikke feil å føre det slik?
Debet 7080
Kredit 2400
Jeg lager en reiseregning og har det som en leverandørfaktura, slik at jeg får alle utlegg inn på privatkonto, da alle utgifter på reise blir gjort privat. Blir vel rett å føre det slik da?
Hei
Det kan du også gjøre.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.
Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning. 😊
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.