Mine områder
Hjelp
Hegewir2020
CONTRIBUTOR *

Korrekt konto ved registrering av leverandørfaktura

av Hegewir2020

Hei,

jeg skal bokføre en leverandørfaktura som gjelder betaling for en behandlingsbenk. Leverandøren er svensk, Hemfint Kristianstad AB, og mva. fremgår ikke på fakturaen. Skal produktet jeg har kjøpt registreres som eiendel?

Hvilken konto skal jeg benytte?

Jeg har også fått en faktura fra Visma eAccounting, og lurer på hvilken konto den skal settes på.

Mvh. Hege

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å kunne gi deg svar på dette må jeg ha flere opplysninger.

Hva kostet denne benken ?

Er ditt selskap MVA registrert ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Hegewir2020
CONTRIBUTOR *

av Hegewir2020

Benken koster 2 194,- 

Selskapet mitt er mva. registrert

Mvh. Hege

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Takk skal du ha, går ut fra at det ikke er MVA på fakturaen fra Sverige. Det skal det ikke være.

Er fakturaen i SEK, setter du innstillinger på Leverandøren med Valuta SEK. Så omregnes beløpet til NOK.

Fakturaen bokfører du slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 6540 Inventar (Res) (Ingen MVA)

Så mottar du en Tolldeklarasjon i Altinn ved begynnelse av neste måned.

Den Bokfører du som et manuelt bilag.

Kredit 2761 Grunnlag innførsel varer, høy sats *

* Systemet beregner da automatisk import MVA til betaling og fradrag. Slik at det ikke blir noe MVA å betale.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning. 😊

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager
Hegewir2020
CONTRIBUTOR *

av Hegewir2020

Hei Silje,

aner ikke hvordan henvendelsen havnet hos dere. Meningen var å sende den til faglige spørsmål😊

Mvh. Hege