avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn Røe
CONTRIBUTOR *

Korrigere pensjonstrekk og a-melding for 2016.

av Bjørn Røe

Hei, vi er et lite firma, med kun 2 ansatte, fom. 1. januar 2016.

Vi har betalt fast pensjonstrekk hver mnd, dette har ikke blitt med på A-melding.

Vi har dermed ikke rapportert tilskudd for pensjonsordning på A-melding, noe vi akkurat er blitt gjort oppmerksom på. 

Vi har derfor fått beskjed om å levere korrigert A-melding for desember 2016, med det totale beløpet innbetalt pensjonstilskudd. 

Hvordan korrigerer vi dette i Visma Eaccounting?

Hvordan rapporterer vi vårt månedlige pensjonsinnskudd på A-melding fortløpenede nå i 2017, eller hvilke kontopost bokfører vi faktura (fra pensjonstrekket) slik at dette skjer automatisk?

Vennlig hilsen

Bjørn

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Bjørn

Når du mottar faktura på OPT - Obligatorsik Tjenestepensjon bokføres denne på følgende måte:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 5950 Obligatorsik Tjenestepensjon )(OTP)

Så må det beløpet du har betalt legges inn på lønn, (legg gjerne hele beløpet på deg, eller daglig leder)

Beløpet legges på lønnslinje: Tjenetepensjon firmaets andel.

Beløpet skal rapporteres hver måned denne blir betalt.

Da blir det beregnet Arbeidsgiveravgift av OPT,

Hvis du ikke har gjort dette hittil i år, tar du alle beløpene frem til i dag.

Når det gjelder innrapportering for 2016.

Generer en ny lønnsslipp på deg selv med lønnsdato 31.12.2016. og legg inn OTP, og send ny a-melding for desember. Den nye A-meldingen for desember 2016, erstatter den du allerede har sendt inn i desember 2016.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Erling-M
CONTRIBUTOR *

av Erling-M

Jeg er ukomfortabel med ordet erstatter i svaret. Betyr det at beløp i tidligere innsendt A-melding blir borte? Altså erstattet? Eller blir alle summer akkumulert, slik at tidligere innsendte beløp og denne korreksjonen blir summert?

Mitt problem er at jeg har ført for lite beløp for OTP på lønnsslippen for desember, og trenger å korrigere det. Jeg har sett andre svar her på Community som jeg ikke synes forklarer trinnene godt nok, det er kanskje fordi svarene relaterer seg til andre regnskapsverktøy enn Visma eAccounting, eller eldre versjoner ...

Nøyaktig hvordan kan jeg legge til et manglende beløp, slik at summen av innrapportert OTP blir riktig hos skattemyndigheten? (Jeg har Visma eAccounting Smart.)

av Jørn Karlsen

Hei

Erstatter betyr at allerede innleverte A-meldinger blir erstattet med den nye a-meldingen du sender inn.

Dvs. at allerede innsendte a-meldingen blir slettet og det er den nye A-meldingen som blir den gjeldene.

Så kjører du en tilleggs lønn, og sender ny a-melding, blir den nye a-meldingen summen av alle lønnskjøringene for måneden.

I noen lønnssystem, kan man sende inn en tilleggs a-melding. Og da akkumulerer det seg.

Men vi har valgt å droppe det, siden det fort kan skape differanser. Derfor har vi i Visma eAccounting, kun støtte for erstatte a-melding.

Har du uteglemt et beløp på OTP, må du kjøre en ny lønn med dato 31.12.20. og registrere beløpet som ikke er innrapportert og sende ny a-melding for desember 2020. Da skal total beløpet stemme.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

ToneSolli
CONTRIBUTOR *

av ToneSolli

Gjelder det samme når det gjelder innskuddsbasert (frivillig) tjenestepensjon?

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det er riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen