avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Korrigering av faktura med feil org.nr. - fakturanr.

Hei. Da jeg registrerte enkeltpersonforetaket mitt i Visma, ble det registrert på feil org.nr (på et annet enk, som forøvrig er slettet våren 2019 hvis det har noe å si). Jeg hadde tidligere brukt en gratistjeneste til de fire første fakturaene, som ble registrert på riktig org.nr. Jeg sendte ut en faktura (faktura nr. 5) med feil org.nr. i 2019, som ble innbetalt. Så sendte jeg ut en faktura nylig, faktura nr. 6, men feilen med org.nr. ble oppdaget, så den er ikke innbetalt. 

Nå har jeg fått ført over lisensen i Visma til mitt riktige ENK, med riktig org.nr. Når jeg skal opprette kontoen/lisensen, skal jeg velge hvilket fakturanr. jeg skal starte på. Jeg regner med at jeg i det minste må korrigere faktura nr. 5, men kanskje også faktura nr. 6, selv om den ikke er betalt inn? Blir det da sånn at jeg skal starte på faktura nr. 7 nå? Og så lage en ny faktura med nr. 7, og så senere korrigere den/de med feil org.nr?

9 SVAR 9
Highlighted

Sv: Korrigering av faktura med feil org.nr. - fakturanr.

Hei

Du må gjerne starte med et høyere nr. på faktura eks. 100, slik at dette blir en helt klart ny nr. serie.

Så må du fakturere de fakturaene som skal være i dette selskapet på nytt. Er de sendt til kunden fra den andre data basen, lar du bare være å sende de til kunden.

Men du må føre alle fakturaene som skal være i dette firmaet på nytt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Takk for svar!  

Det er kun én faktura som er ført med feil org.nr. og som er betalt av kunde. De fire første er jo ført riktig i regnskapet, og er fra 2018-2019, så jeg trenger vel ikke korrigere de også? Altså, trenger jeg å starte ny nr. serie når det kun er to fakturaer som har blitt feil? 

Det ser sånn her ut:

Faktura nr. 1: Ført på riktig org.nr. og betalt 
Faktura nr. 2: Ført på riktig org.nr. og betalt
Faktura nr. 3: Ført på riktig org.nr. og betalt
Faktura nr. 4: Ført på riktig org.nr. og betalt
Faktura nr. 5: Ført på feil org.nr. og betalt
Faktura nr. 6: Ført på feil org.nr. og ikke betalt

Kan jeg starte på nr. 7 nå og så korrigere nr. 5 og 6, eller blir det feil? 

Highlighted

Hei

Siden det er nytt selskap, ville jeg startet på ny nr. serie. Men det er opp til deg.

Kan se rart ut i dette nye selskapet hvis du starter på nr. 7.

Så fører du kun de fakturaene som tilhører det nye selskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Ok, så selv om de fire første er ført på riktig selskap, så kan jeg begynne på ny nr.serie? Kan jeg da begynne på 100 og så legge inn de fire første fakturaene som 101-104, og allikevel legge ved de originale vedleggene hvor det står faktura nr. 1, 2, 3 og 4? 

Highlighted

Hei

Usikker på hva du mener.

Du skriver at de 4 først fakturaene ligger i riktig selskap. Da skal de ikke registreres inn i det nye selskapet.

Du må sørge for at riktig faktura ligger i riktig selskap.

Er noen av fakturaene i det gale selskapet feil og ikke skal være med i det regnskapet, må disse tilbakeføres.

Så registrere du de å nytt i det nye selskapet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Ok, jeg tror jeg misforstod hva du mente med å ligge i riktig selskap. (Jeg har ikke et nytt selskap, er bare lisensen på Visma som var registrert på feil selskap, som ble brukt til å lage faktura nr. 5 og 6). De fire første er ført opp på riktig org.nr., men jeg mente at jeg må sikkert føre det opp i det nye regnskapet nå som jeg får en ny lisens, men dette kan sikkert bare overføres. 

Da forstår jeg det sånn at jeg kan begynne på nr. 100, så lage faktura nr. 100 osv, og så tilbakeføre faktura nr. 5 som er betalt med feil org.nr. Men hva gjør jeg med faktura nr. 6, som er på feil org.nr., men ikke er betalt? 

Highlighted

Hei

Mulig jeg misforsto deg men litt frem og tilbake med nytt og gammelt org nr. 

Noe er fakturert med forskjellig org nr.

I det selskapet med riktig org.nr. må du sørge for å få laget alle fakturaene.

Er noen av de betalt, så må du føre de som betalt i riktig regnskaps base med riktig org. nr.

Hvilken faktura nr. du begynner på er ikke så viktig, men du har dokumentasjon på de fakturaene som er sendt ut til kundene.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Ok, da tror jeg at jeg forstår. Takk for hjelpen!

Highlighted

Hei

Bare hyggelig. Ikke alltid lett å forstå men det løste seg til slutt.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen